Bodøbedrift svindlet for 35.000 euro. Nå advarer politiet

Knut Waldemar Solli

Knut Waldemar Solli Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

- En relativt sofistikert måte å drive bedrageri på, sier krimsjef.

DEL

Onsdag skrev an.no om vaskerikonsernet som ble utsatt for et svindelforsøk. Men svindlerne lyktes ikke. Nå viser det seg at en annen Bodø-bedrift har blitt lurt til å betale 35.000 euro til en utenlandsk konto. Med dagens kurs utgjør det drøyt 335.000 kroner.

– Det er en relativt sofistikert måte å drive bedrageri på, sier fungerende krimsjef Knut Waldemar Solli til an.no.

Advarer

Politiet har fått en rekke henvendelser fra andre firmaer i Bodø som er forsøkt utsatt for det samme. Nå ønsker politiet å advare firmaer og selskaper i Bodø.

– Det framstår som tydelig at de som driver med dette har foretatt en nøye kartlegging av aktuelle firmaer og selskaper i Bodø. Svindelforsøkene har samme modus. De har funnet ut hvem som er daglig leder og hvem som er økonomiansvarlig. Så sendes det en epost til økonomiansvarlig hvor det blir bedt om å overføre penger til en utenlandsk konto. Det ser ut som om eposten er fra daglig leder.

Nå jobbes det med å forsøke å stanset utbetalingen.

– Både vi og bedriften har vært i kontakt med banken. Men foreløpig er det ikke klart om man lykkes med å få stanset utbetalingen.

Ny måte

Politiet har også blitt gjort kjent med en ny måte svindlerne opererer på.

– Da sendes det eposter fra det som framstår som leverandører. I eposten opplyses det om at de har endret kontonummer, og at de ber om at den kontoen blir brukt til framtidige overføringer. Det er viktig at man er oppmerksom når man får slike henvendelser, og sjekker at det er en reell endring av kontoer.

Etterforske

Ifølge krimsjefen er dette vanskelige saker å etterforske.

– Derfor er forebygging det aller viktigste. Det er sannsynlig at gjerningsmennene sitter i utlandet. Det er ikke noe som tilsier at de sitter i Norge.

Han ber nå mottakere av eposter om å lese eposten to ganger, og ledelsen bør informere sine økonomiarbeidere på forhånd hvis det er behov for raske overføringer av penger. Mottar man en epost, og man stusser på innholdet, send gjerne en tekstmelding eller ring til avsenderen for å få bekreftet at overføringen skal skje. Man må også være oppmerksom på språket. En del av epostene bærer preg av google translate-språk.

Artikkeltags