Gå til sidens hovedinnhold

Svartmaling

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

(Nordnorsk debatt)

Svartmaling

Ja, jeg forstår, kommunedirektør. Både vi lærere og leder for utdanningsforbundet i Tromsø svartmaler situasjonen. Det du sier viser til et tydelig brudd på linja, for vi har ikke nådd frem til deg eller de andre i vår politiske ledelse. Det går rett og slett for sakte, synes jeg. Responstiden fra vi roper til noe skjer er for lang. Og jeg har ikke tid til å skrive flere «kjære politikere»-innlegg.

Derfor er denne er til deg, lærer. Dette er en innstendig bønn fra en lærer til en annen. Vi må løfte sammen på de områdene vi kan. Kanskje føles det håpløst å være den som må stå ansvarlig for elevenes opplæring, samtidig som det oppleves som at vi blir motarbeidet. Motarbeidet. Alltid motarbeidet.

Men hva kan vi gjøre?

– Avviksmelde. Har du aldri gjort det, eller vet du ikke hva en avviksmelding er? Du er ikke alene. Er det for «komplisert»? Du har ikke tid, sier du? Nå er det på tide å gjøre det likevel. Det er kanskje en tidstyv nå, men det blir det ikke dersom vi faktisk kan få tilbake tiden som stjeles fra oss hver dag. Som leder for dine elever er det ufattelig viktig at du begynner å avviksmelde når elevene ikke får den opplæringa de har krav på. Mangler en elev PC? Avviksmeld. Er inneklimaet dårlig? Avviksmeld. Får du for korte frister å forholde deg til? Avviksmeld. Blir du satt til å jobbe for mye? Avviksmeld. Har du ikke bøker eller nettressurs til planlagt undervisning? Avviksmeld. Hver gang. Begynn gjerne i dag, du har sikkert en drøss meldinger du kunne lagt inn. Det er ikke vanskelig eller farlig. Det er å si ifra. Det ligger nesten ingen avviksmeldinger på IKT i tromsøskolen, sammenlignet med hvor store problemene er. Når vi ikke varsler eller avviksmelder systematisk, kan vår politiske ledelse systematisk overse oss, og påstå at vi «svartmaler situasjonen». Ta tak i en som har gjort det før, og be han eller hun vise deg hvordan du gjør det.

Slutt med kopiering. Det er ikke din skyld at kommunen ikke har bøker. Ikke gjør deg til lovbryter fordi politikerne ikke har ryggen din. Vi må finne tilbake til selvrespekten. Dersom vi vil ha elever med selvrespekt, så må vi modellere selvrespekt for dem.

Slutt å være fleksibel. Landet gjenåpnes, og vi har vært med på en dugnad hvor vår profesjon har ofra mye. Vi sier «ja» til mer eller mindre alt. Det går ikke i lengda. Dersom vi ønsker en bedre hverdag, mer motiverte elever og høyere søkertall til utdanninga – ja, da må vi ta kampen om hva vi skal gjøre, og hva vi ikke skal gjøre. Meteren er borte, da bør ikke vi gå en meter ekstra.

Tell gjerne timer. Og øv på å si nei. Øv på å ikke la deg presse. Bli kjent med hva som er forventningene til deg som lærer, sjekk over om disse stemmer overens med timene du får betalt for. Ingen kommer til å ramme inn arbeidsdagen din, dersom ikke du gjør det selv. Elevene trenger deg i klasserommet, derfor skal du ikke strekke deg så langt at du forsvinner ut av yrket.

Dette handler om det Simon Sinek sier:

«Leadership is not a rank, it is a responsibility. Leadership is not about being in charge, it is about taking care of those in your charge. And when we take care of our people, our people will take care of us»

Du er en leder. Du praktiserer lederskap hver dag. Da har du også et ansvar for å varsle, både systematisk og kronisk – når forutsetningene for trivsel og læring trues. La det bli mindre sutring i gangene, og mer varsling.

Ha en god uke, lærer. Du er den viktigste for noen – ta vare på deg selv.

Kommentarer til denne saken