Skipperen skal ha brutt en rekke regler på Svalbard. Nå må han møte i retten

PÅ SEILTUR: De franske seilerne har blant annet vært i land på Svenskøya ved Kong Karls Land hvor det er svært strenge vernebestemmelser og totalforbud å gå i land hele året. De fikk motorproblemer og ble slept fra Duvefjorden til Longyearbyen i oktober. Kart: Norsk Polarinstitutt

PÅ SEILTUR: De franske seilerne har blant annet vært i land på Svenskøya ved Kong Karls Land hvor det er svært strenge vernebestemmelser og totalforbud å gå i land hele året. De fikk motorproblemer og ble slept fra Duvefjorden til Longyearbyen i oktober. Kart: Norsk Polarinstitutt Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Det blir rettssak om ferdselsforbudet som gjelder på deler av Svalbard, etter at en fransk seilskipper har nektet å vedta 25.000 kroner i bot.

DEL

Rettssaken er berammet i Nord-Troms tingrett 23. og 24. februar. Saken går i Longyearbyen.

Den franske skipperen på den 15 meter lange seilbåten «Arktika» var på seiltur på Svalbard i september og oktober i år. Han hadde med seg kona og sju polarhunder. I løpet av den perioden har den 56 år gamle seilskipperen ifølge siktelsen gjort seg skyldig i flere brudd på Svalbardmiljøloven.

Siktelsen omfatter brudd på ferdselsforbud på det strengt vernede området ved Kong Karls Land, overtredelse av forbud mot innførsel av dyr til Svalbard, og for å ha brutt meldeplikten for individuelt reisende på turer omkring på Svalbard.

Ankret opp

Båten har vært innenfor territorialgrensen på Bjørnøya, Kong Karls Land, Kvitøya og Nordaustlandet uten å ha meldt fra om turen til Sysselmannen.

Svenskøya ved Kong Karls Land som er noen av de østligste øyene på Svalbard er en del av Nordaust-Svalbard naturreservat. Her er det totalforbud mot å gå i land hele året.

Forbudet gjelder å gå nærmere enn 500 meter mot land. Ifølge siktelsen skal «Arktika» ha ankret opp i tre dager på Svenskøya hvor både folk og hunder har vært på land.

Motorproblemer i naturreservat

Turen endte med motorhavari for de franske seilerne. Båten hadde problemer med vannpumpa og den ene motoren, og hadde søkt ly i Duvefjorden nord på Nordaustlandet fra en kraftig storm.

13. oktober landet Sysselmannens helikopter ved seilbåten i Duvefjorden.

 Siden seilbåten med motorproblemer befant seg i et naturreservat med strenge vernebestemmelser, bestemte  Sysselmannen å taue fartøyet og mannskapet til Longyearbyen med sysselmannsbåten, et slep som tok to hele dager.

Artikkeltags