Tromsø-attraksjon inne på Instagrams toppliste

POPULÆR: Tromsø er en populær by å besøke, og det er én destinasjon som skiller seg ut i mengden. På Instagram har Polaria tatt opp kampen blant de mest avbilda attraksjonene i landet.

POPULÆR: Tromsø er en populær by å besøke, og det er én destinasjon som skiller seg ut i mengden. På Instagram har Polaria tatt opp kampen blant de mest avbilda attraksjonene i landet. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

I skarp konkurranse med landets vakreste fjorder, fjell og daler.

DEL

Reisebyråpdet Travel Bird har rangert Norges og verdens mest  populære turistattraksjoner, basert på antall hashtags fra bildedelingstjenesten Instagram. Det skriver NRK.

lant de 15 mest populære, finner vi Polaria i Tromsø, som har inntatt plass nummer 14.

Og det er ikke små små størrelser som ellers dominerer lista. På toppen ligger Lofoten, tett fulgt av Dyreparken i Kristiansand, Lysefjorden og Preikestolen.

- Det er litt artig at vi kom med, for ellers er det mye fjorder og fjell på topplista. Vi er ekstra stolt når vi ser hvem som er foran oss, og at vi konkurrerer med destinasjoner som Lofoten og Lysefjorden, sier daglig leder Geir Stokke.

Populære seler

Han har selv observert litt hva gjestene tar billder av på Polaria, og beskriver bildemiksen som en "lett blanding".

- Det er en del eksteriørbilder av bygget fra utsiden, av selve arkitekturen. Bilder av selene er også høyt oppe, det samme er lekekroken, klimautstillingen "Priceless" og ikke minst isbjørnen - som barna får lov til å klatre på, sier Stokke.

På Polaria har man forsøkt å legge til rette til for at folk skal ta gode bilder, og dele dem.

- Vi har blant annet en sealfie-spot, et punkt der du med litt tålmodighet, kan få et fint bilde sammen med en av selene. Der står det også at vi ønsker at folk skal bruke hashtagen Polaria.

 SEALFIESPOT: Anne Fause ved Polaria viser frem sealfie-punktet.

SEALFIESPOT: Anne Fause ved Polaria viser frem sealfie-punktet. Foto:

God reklame

Slike små grep, gir i sin tur god og gratis reklame.

- Vi ser at folk blir mer og mer opptatt av bilder når de reiser, og når de blir delt med resten av verden, er det veldig god reklame for oss. Derfor prøver vi å være litt aktiv selv, med å legge til rette, sier Polaria-sjefen.

På hjemmesiden plukker Polaria også ut noen bilder som de "regrammer", det vil si at de låner andre brukeres bilder, og poster dem på sin egen side.

- Vi opplyser brukerne om det, og har vel aldri opplevd at noen er negativ til det. Folk blir glad for at bildene deres deles, sier Stokke.

 

Norges mest intagrammede attraksjoner

  1. Lofoten, 80 047
  2. Dyreparken i Kristiansand, 50 709
  3. Lysefjorden, 49 125
  4. Preikestolen, 42 249
  5. Nidarosdomen, 33 711
  6. Geirangerfjorden, 27 042
  7. Vigeland-museet, 13 356
  8. Saltstraumen, 12 084
  9. Maihaugen, 9595
  10. Skistar Trysil, 7875
  11. Domkirkeodden, 6432
  12. Semsvannet, 6259
  13. Tromøy, 5039
  14. Polaria, 4471
  15. Ravnedalen, 4272

Artikkeltags