Tatt for ulovlig kabotasje i Nordkjosbotn i natt

MÅTTE KOBLE AV: Da dette vogntoget ble stoppet i Nordkjosbotn i natt, ble det avslørt ulovlig kabotasje. Foto: Statens vegvesen

MÅTTE KOBLE AV: Da dette vogntoget ble stoppet i Nordkjosbotn i natt, ble det avslørt ulovlig kabotasje. Foto: Statens vegvesen

DEL

En utenlandsk transportør ble natt til onsdag stoppet av Statens vegvesens tungtransportkontrollører på E6 i Nordkjosbotn. Etter nærmere undersøkelser ble transportøren anmeldt for ulovlig kabotasje.

Det var ifølge Utekontrollseksjonen flere forhold for å kunne utføre kabotasje som ikke var til stede. Fraktbrevet var blant annet ufullstendig. Trekkvogna skal være konstant på kabotasjeturene innenlands. Det var man usikre på i dette tilfellet. Man kunne heller ikke si når trekkvogna kom inn i landet. Derfor ble den koblet av på Vollan og en ny trekkvogn fra Tromsø kom og hentet tralla. Trekkvogna måtte returnere over grensa uten tilhenger. 

Transportøren var østeuropeisk, sjåføren var en såkalt tredjelandsborger. Det er kun selskapet som straffes ved ulovlig kabotasje. Man kan kun som internasjonal aktør drive kabotasje i Norge etter at man har losset en internasjonal last i Norge.

Dette sier regelverket om kabotasje:

  •  Kabotasjen må utføres med samme kjøretøy som ble brukt for den internasjonale transporten inn i landet
  •  Det kan utføres maksimalt 3 kabotasjeturer etter den internasjonale transporten inn i landet
  •  Lossing etter den siste kabotasjeturen skal finne sted innen 7 dager etter at den internasjonale lasten ble levert

Selskapet fikk et forelegg på 25.000 kroner utstedt av Troms politidistrikt.

I den samme kontrollen ble to andre vogntog stoppet og målt for lange. Begge fikk bruksforbud til de var innenfor tillatt lengde.

En tankbil fikk bruksforbud for løse bolter på innfestingen til svingskiva.

Artikkeltags