Gå til sidens hovedinnhold

Da han ble stoppet, fikk han gebyrsjokk. Noen timer senere ble han stoppet igjen...

Artikkelen er over 4 år gammel

Fra 1. september økte overvektsgebyret kraftig - og de første er gått i "fella".

Få tilgang til alt innhold på Nordlys - 8 uker kun 99,-

De nye satsene for overvekt gjør det dyrt for transportørene å slurve med vekta.

Spesielt hvis du blir stoppet to ganger i løpet av noen timer...

Som vogntoget som ble stoppet på kontrollstasjonen på Vollan i går.

- Han endte med et gebyr på 14.500 kroner for overvekt. Så kommer han i retur noen timer senere, og var fortsatt for tung.  Da fikk han rundt 5000 kroner, sier tungtransportkontrollør Roger Furumo i Statens vegvesen region nord.

Det er bileierne som får regninga, som nå er av en helt annen kaliber enn de var for 16 dager siden.

- Noen står jo igjen i sjokk når de ser hva gebyret blir på. Og satsene er mye høyere, dette koster og da må man vurdere hvor mye last man skal laste med. Dette er viktig, det går på slitasje på vei, trafikksikkerhet, og kjøreegenskaper, sier Furumo.

Enda verre gikk det for lastebileieren som transporterte grus tidligere i uka.

- Han kunne veie 32 tonn, men han veide 38,9 tonn. Men de gamle takstene ville gebyret vært 14.750. Nå fikk han 30.800 kroner i gebyr, sier tungtransportkontrollør Roger Furumo i Statens vegvesen region nord.

De gamle gebyrreglene fra 80-tallet ga 250 kroner i gebyr per 100 kilo overvekt. De nye gir 450 kroner per 100 kilo for de fem første tonnene. Over fem tonn øker det til 700 kroner per 100 kilo.

- I bunnen ligger det automatisk et fratrekk på 1000 kilo, kall det gjerne et slingringsmonn, sier Furumo.

De nye overvektsgebyrene skal indeksreguleres hvert femte år.

Kommentarer til denne saken