Her var «Milliondassen» like ved å ende sine dager

Artikkelen er over 4 år gammel

- Priser oss lykkelig for at det ikke gikk verre.

DEL

Få tilgang til Nordlys Pluss! Høstkampanje til kun 89 kr. måneden.

I 9-tiden fredag formiddag gikk et større ras fra fjellet over Tungeneset ved Ersfjord i Berg kommune på Senja.

En stor stein raste over veien, og endte på rasteplassen ved Tungeneset.

Det var Folkebladet som først meldte om hendelsen.

Kostet 1,3 mill.

Rasteplassen til fem millioner kroner ble satt opp som en del av Nasjonal Turistvei, og sto ferdig i 2012. Blant annet brukte Statens vegvesen 1,3 millioner kroner på å sette opp et utedo på plassen, som på folkemunne bare fikk navnet «Milliondassen».

- Den store steinen lå bare seks meter fra Milliondassen. Jeg skrittet det opp og dobbelsjekket, forteller Leon Hanssen, som jobber i teknisk drift i Berg kommune.

- Hva hadde skjedd om den hadde truffet doen?

- Det er ikke godt å si. Den kunne nok ha knust dassen. Den hadde i alle fall blitt skadet.

Doen er først og fremst i bruk sommerstid, og er avstengt fra og med oktober.

Milliondassen må for øvrig ikke forveksles med Gulldassen, som sto klar noen kilometer unna i Ersfjord i 2014. Det kostet for øvrig 3,75 millioner kroner, og har overtatt statusen som Norges dyreste utedass.

- Priser oss lykkelig

I tillegg til den største steinen, var fylkesveien strødd med mindre steiner etter raset.

- Det beste av alt er at det ikke var biler her. Vi må prise oss lykkelig for at ingen biler ble truffet når det går et sånt ras. Det er en ganske trafikkert strekning, sier Hanssen.

I tillegg til steinene på veien, observerte Hanssen en rekke større steiner like ovenfor veien.

Fredag ettermiddag var Lemminkäinen på stedet og ryddet opp.

Også bygdelagsleder i Ersfjord på Senja, Geir Svendsen, grøsser når han tenker på de mulige konsekvensene av raset.

- Det er jo arbeidsveien for meg og for mange, som bor i Ersfjord og jobber på Skaland. Man drar der mange ganger for dag, sier Svendsen.

Nestenulykke

Som etterlyser prioritering av rassikring på flere rasfarlige strekninger.

- Man får jo et inntrykk av at det må ei ulykke eller alvorlig nestenulykke til for at det skal havne høyere på prioriteringslista.

- Jeg håper ekspertise i alle fall fremover kan se på om det er strekninger man kan gjøre noe med.

Artikkeltags