- Denne har ingenting i trafikken å gjøre

TRAFIKKFARLIG: Roger Furumo i Statens vegvesens utekontrollseksjon i nord sier de svært sjeldent de opplever lasting som dette. Bjelkene stikker 4,5 meter utenfor lasteplanet.

TRAFIKKFARLIG: Roger Furumo i Statens vegvesens utekontrollseksjon i nord sier de svært sjeldent de opplever lasting som dette. Bjelkene stikker 4,5 meter utenfor lasteplanet. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Statens vegvesen: - Svært sjelden vi ser sånt.

DEL

Da kontrollørene i Statens vegvesen kom over denne lastebilen i Tromsø onsdag, ble det bom stopp for sjåføren.

For selv om lasten er merket og sikret, og totallengden er innenfor, så medførte lasten en sånn trafikkfare at det ikke var noen bønn.

- Sjeldent

- Den har en sjeldent lang utstikk. Rundt 4,5 meter. Du kan tenke deg denne i en rundkjøring sammen  en buss. Den får en alvorlig lang sveip bak, sier inspektør Roger Furumo.

Man kan se for seg et par tilfeller hvor trebjelkene kunne skapt alvorlige situasjoner for annen trafikk. I en høyresving ville lastebilens last stikke langt ut i motgående kjørefelt. Det samme vil man kunne seg for seg i en rundkjøring hvis den lå i innerste fil med biler på utsiden av seg.

- Denne ble stoppet rett og slett fordi den er trafikkfarlig. Slik den står nå, har den ingenting å gjøre i trafikken. En så lang utstikk som dette er ikke hverdagskost, og det er det svært sjeldent at vi ser. 1-1,5 meter  er ikke uvanlig, sier Furumo.

På toppen av det, manglet lastebilen EU-kontroll, som medførte at den ble avskiltet på stedet, og den var skodd med piggdekk.

- Det finnes langt bedre egnede kjøretøyer for denne lasten enn en lastebil, sier Furumo, og legger til at inntil det er på plass, blir alt stående på kontrollstasjonen på Vekta i Tromsdalen.

Måtte demontereres

Kontrollvirksomheten tirsdag og onsdag avslørte også en voldsom overvekt på et mobilt stenknuseri som hang bak på en trekkvogn. "Ekvipasjen" hadde følgebil og hadde dispensasjon for lengde og bredde, men vekta var altfor drøy i forhold til regelverket og stenknuseriet måtte rett og slett demonteres for å gjøre det lettere før man fikk lov til å fortsette. I tillegg var det dårlig med lys bak på stenknuseriet.

FOR TUNGT: Dette mobile stenknuseriet var altfor tungt, og dessuten dårlig lyssatt. Deler måtte demonteres for å få ned vekta, før det fikk lov til å fortsette. Foto: Torgirm Rath Olsen

- Du kan tenke deg noe sånt som dette ut på E8 i mørket, tungt, bredt og lang,  med dårlig lys og merking.

Selskapet fikk et overlastgebyr på 18.000 kroner.

En tredje transportør  ble stoppet da han var så tungt lastet at vogna nesten subbet ned i bakken når han kjørte. Der var overvekta 4,5 tonn og så tung i bakenden at det ifølge vegvesenet klart påvirket  styreevnen.

SYNLIG BAKTUNG: 4,5 tonn for mye. Foto: Statens vegvesen.

Sjåføren manglet også yrkeskompetansebevis som kreves.

Furumo sier at de fleste som blir stoppet, sier de handlet i god tro.

- "Men vi skulle bare..." er noe vi hører veldig ofte. Men det er sjåførens ansvar å påse at farkosten er i orden, understreker Furumo.

Artikkeltags