Sparebanken advarer mot svindelforsøk: – Vi har mottatt flere meldinger

Forsøker å lure til seg passord og kortinformasjon.

DEL

Sparebanken Nord-Norge advarer fredag morgen om et forsøk på svindel og sms fra noen som utgir seg for å være banken.

«Vi har mottatt flere meldinger fra kunder som har fått en e-post/SMS fra noen som utgir seg for å være SpareBank 1 – der også vår logo benyttes», opplyser banken i en pressemelding.

«I svindelhenvendelsen blir kunden typisk fortalt at kort og kontoer er deaktivert på grunn av mistenkelig aktivitet, og det er vedlagt en link som sender kundene til en falsk SpareBank 1-side», forklarer banken.

– Økning

Dersom du trykker på linken blir du bedt om å oppgi kortinformasjon og personaldata, samt passord.

– Sparebanken kommuniserer aldri med kundene på denne måten, og vi vil understreke at denne mailen ikke er fra oss. Vi ber kundene våre ettertrykkelig om ikke å trykke på denne linken, sier vikarierende kommunikasjonsdirektør i Sparebanken, Christine Meling Christensen.

– De siste årene har vi sett en økning i manipulasjon av bankkunder, og svindlerne blir både smartere og mer profesjonelle. Det viktigste rådet jeg kan gi, er å aldri oppgi personlige passord, PIN-koder eller annen BankID-informasjon, uansett hvem det er som spør, fortsetter hun.

Phishing/nettfiske

Phishing eller nettfiske er en type svindel der man forsøker å skaffe seg personopplysinger som for eksempel passord, PIN-kode eller betalingsinformasjon.

Typisk brukes epost eller sms som metoder for å lure ut opplysinger fra en person. Svindlerne utgir seg ofte for å være fra en bank eller en offentlig tjeneste.

To-faktor autentisering gjør det vanskeligere for svindlere å utnytte opplysninger som er hentet på denne måten.

Kilde: SNL

Vanlig svindel

Sparebanken omtaler svindelforsøket som svært vanlig, men vanskelig å stoppe. Svindlere endrer stadig epost- og nettadresser.

- Varsling om nye domener og svindelforsøk er viktig informasjon for oss, og vi oppfordrer alle som blir utsatt for denne formen for svindel om å tipse banken sin. Vi jobber aktivt med å motvirke og stoppe phishing, og dette arbeidet blir enklere for oss når kundene melder fra om mistenkelig aktivitet, sier Christensen.

Har du fått svindel-eposten? Tips oss på tips@nordlys.no

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken