Dette vet vi om fregatthavariet

Grytidlig torsdag morgen kolliderte fregatten KNM Helge Ingstad og tankeren Sola TS like ved Stureterminalen. Dette er hendelsen – kort oppsummert.

DEL
  • Hovedredningssentralen ble klokken 0403 varslet om hendelsen via Fedje sjøtrafikksentral, som blant annet overvåker det svært trafikkerte området rundt Stureterminalen.
  • Fregatten var på retur fra NATO-øvelsen «Trident Juncture» da det kolliderte med råoljetankeren Sola TS utenfor Stureterminalen i Øygarden.
  • Sola TS ble fulgt ut fra terminalen av en los fra Kystverket. Om bord på tankeren, som var fylt med 625.000 liter råolje, var det 23 personer.

  • Om bord på KNM Helge Ingstad var det 137 personer. Åtte av disse ble betegnet som lettere skadet etter kollisjonen.

  • Fregatten mistet styringsevnen etter sammenstøtet. Det ble raskt vurdert at skadene var så store at skipet ikke kunne holde seg flytende, og besluttet at det skulle settes på grunn. Forsvaret har jobbet med å sikre fartøyet stabilitet, har det kommet på plass festebolter.

  • KNM Helge Ingstad har en stor flenge i skroget.

Saken fortsetter under bildet.

Skadene på KNM Helge Ingstad *** Local Caption *** Damages on the frigate HNoMS Helge Ingstad

Skadene på KNM Helge Ingstad *** Local Caption *** Damages on the frigate HNoMS Helge Ingstad Foto:

  • Fregatten var operativ da sammenstøtet skjedde, og dermed fullt utstyrt med våpen. Det er derfor viktig å begrense mengden vann som blir tatt inn for å berge våpnene.

  • I forbindelse med redningsaksjonen ble det innført et ferdselsforbud i området, både på sjø, land og i luften. Grensen er 1500 meter på sjø og 1000 meter på land.

  • Årsaken til ulykken er foreløpig ikke offentlig kjent, men Statens havarikommisjon for transport skal undersøke hendelsen, i samarbeid med politiet.

  • Som følge av ulykken ble Stureterminalen og Kollsnes-anlegget stengt. Disse ble startet opp igjen torsdag ettermiddag.

Fire milliarder havarerte i fjæren 

  – Alt rundt meg bare veltet, og jeg skjønte i løpet av sekunder at dette var alvor

– Alltid vikeplikt for skip under eskorte

Her blir TV 2s reporter bortvist

Helikopterdrivstofftank punktert: Lekker ut i sjøen

Her reddes mannskapet

Dette er KNM «Helge Ingstad»

KNM «Helge Ingstad» ble overlevert Sjøforsvaret høsten 2009, som den fjerde av fem fregatter som ble bygget i perioden 2006-11.

Den er en del av den såkalte Nansenklassen som avløste de Osloklasse-freagttene fra 1960-tallet.

Totalkostnaden på de fem fregattene, samt seks NH90-helikoptere er 21 milliarder kroner.

Fartøyet er som som søsterskipene bygget og designet ved Navantia-verftet nordøst i Spania.

Fregatten har en deplasement på 5290 tonn. Lengden er 134 meter, mens bredden er 16,8 meter. Lengden er omtrent den samme som de fleste av Hurtigrutens fartøy.

Den er utstyrt med blant annet luftvernmissiler, torpedoer og sjømålsmissiler.

I 2011 var «Helge Ingstad» involvert i en felles øvelse med den russiske marinen i Barentshavet, som en del av øvelsen Pomor. «Helge Ingstad seilte den sammen med den russiske destroyeren «Viseadmiral Kulakov».

I november 2013 ledet «Helge Ingstad» redningsinnsatsen da det begynte å brenne om bord i fraktskipet «Britannia Seaways» i Nordsjøen.

En måned senere reiste fregatten til Middelhavet for å bistå med destruering av syriske stridshoder. Den ble i Middelhavet gjennom vinteren, og havnet i en skuddveksling med radikale islamister i februar 2014.

«Helge Ingstad» var en del av Nato-øvelsen Trident Junkture, som nettopp er blitt gjennomført i Norge.

Artikkeltags