Nå er Norges Snøscooterforening formelt registrert: - Jeg gjorde noe dumt sist vinter, nå skal jeg være et godt eksempel

FORMELT REGISTRERT: Håkon Haug Enga er leder i Norges Snøscooterforening som nå er registrert i Brønnøysundregisteret. Nå skal jobben med å få etablert scooterløyper intensiveres. Foto: Linn Bertheussen

FORMELT REGISTRERT: Håkon Haug Enga er leder i Norges Snøscooterforening som nå er registrert i Brønnøysundregisteret. Nå skal jobben med å få etablert scooterløyper intensiveres. Foto: Linn Bertheussen

Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

Det ble ille sist vinter. Ulovlig kjøring, bråk om snøscooterkontroller fra lufta, høye bøtesatser og demonstrasjon på E8 fra Vollan til Tromsø.

Mannen som sto i fokus, Håkon Haug Enga (24) fra Balsfjord, fikk snøscooterfolket med seg i opprøret. Det endte med en Facebook-side som tok helt av og som i dag har 12.600 medlemmer. Nå er Norges Snøscooterforening formelt registrert i Brønnøysundregisteret, Enga er daglig leder, og nå skal kampen foregå i ordnede former.

- Jeg gjorde noe dumt sist vinter. Nå skal jeg gå foran som et godt eksempel, sier Enga for sin egen del.

Det var i april at han og kameratene stoppet i en mye omtalt kontroll fra helikopter i Balsfjord.

Foto:

- Må få løyper

- Jeg har lyst til å fremme saken vår. Vi må få flere løyper, jeg har lyst til å snakke om bøtesatsene, 12.000 kroner for kjøring i utmark, vi fremstilles som kriminelle. Men så lenge det ikke finnes et lovlig alternativ, vil folk kjøre ulovlig.  Derfor er det viktigste vi kan gjøre nå å få til en løype slik at vi kan vise at det går an få til det samme her som i Finland og Sverige.

Forleøpig er et det bare et titalls betalende medlemmer i foreninga som bare har vært registrert i noen dager.

- Vi er en forening for hele landet, men vi får nok ikke like mange medlemmer som Facebook-gruppa. Men vi håper jo at vi skal få nok midler til å for eksempel kunne være med å vedlikeholde løyper.

Han har allerede begynt å bearbeide politikere i hjemkommunen. Nærmeste løype for balsfjordingene er i Storfjord.

- Ikke kriminelle

- Vi trenger å få folk til å forstå at vi ikke er kriminelle. Vi er turfolk som liker oss ute i naturen akkurat som alle andre. Og jeg er sikker på at enda flere ungdommer, i stedet for å sitte hjemme og spille PlayStation, og familier hadde dratt ut på tur hvis de fikk muligheten gjennom lovlige scooterløyper.

Likevel føler snøscooterfolket seg uglesett. Da Enga sendte brev til Turistforeninga sentralt i vår med et ønske om samarbeid, fikk han til svar at de to partene hadde vidt forskjellig ståsted.

I Tromsø kommune ble følgende innbyggerforslag fra Norges Snøscooterforening behandlet tidligere i høst:

"På vegne av meg selv og Norges snøscooterforening, ønsker vi og fremme forslag om åpning av flere scooterløyper og områder der frikjøring også kan foregå. I nabolandet Sverige har de løypenett og områder for frikjøring, men i Norge har vi kun enkelte plasser. Å åpne for noe slikt vil være svært positivt for turistnæringen, scooter forhandlere og staten for øvrig med tanke på drivstoff og avgifter. Dette er noe hele Norge vil tjene på. I 2015 ble det mulig for kommunene å avgjøre selv om de ville ha scooterløyper, men vi opplever at fylkesmannen har siste ordet og setter foten ned. Vi håper med dette å komme i dialog med både politikere, politi, reindriftsaktører og alle andre som saken omhandler"

Utreder

Med saksfremlegget ble dette kartet presentert. Kartet viser arealbruk i tilknytning til noen av faktorene som skal hensyntas ved etablering av snøskuterløyper. Kartene viser reindriftens arealbruk, friluftsverdier og en oversikt over utløsnings- og utløpsområder for snøskred.

Foto:

Kommunestyret vedtok å be administrasjonen iverksette et arbeid med å utrede mulighetene for etablering av faste snøskuterløyper i kommunen.

Det var en liten seier for Snøscooterforeninga, som fulgte rådet til Jarle Heitmann, Aps gruppeleder i Tromsø, om å sende inn saken til behandling.

Hvor lenge majoriteten av scooterkjørere i Troms må kjøre over grensa for å kjøre lovlig, vet ingen enda.  Men Haug har en drøm:

- Det må være å få oss en løype som de har i Kåfjord. Opp til fiskevannene på fjellet, som gir folk, familier og ungdom lyst til å dra på tur. Jeg er sikker på at effekten av det vil være at flere tar snøscooteren i bruk som det nyttekjøretøyet det er. Det handler om å bruke hodet, oppføre seg på fjellet og respektere ski- og turgåere, sier Haug.

Artikkeltags