- Løyper vil gi færre snøscooterulykker

- Vi ikke har gode og trygge løyper i Norge, hevder sekretær i Snøscooterimportørenes Forening (SIF), Arve Lønnum, og leder i Snøscooterklubbenes Fellesråd (SKFR), Erik Kirkvold. Illustrasjonsfoto: Ola Solvang

- Vi ikke har gode og trygge løyper i Norge, hevder sekretær i Snøscooterimportørenes Forening (SIF), Arve Lønnum, og leder i Snøscooterklubbenes Fellesråd (SKFR), Erik Kirkvold. Illustrasjonsfoto: Ola Solvang

Artikkelen er over 5 år gammel

Økning i ulykker de siste årene.

DEL

 - Vi vet at risikoen for å havne i en ulykke når du ferdes med snøscooter er betydelig mye høyere enn når du ferdes med bil. I tillegg skjer ofte ulykkene utenfor vei, og det er lengre til kvalifisert hjelp, sier Erlend Aarsæther, leder for redningstjenesten i Norsk Folkehjelp til NTB.

Trygg ferdsel på snøscooter krever både gode holdninger, solide ferdigheter og riktig sikkerhetsutstyr, understreker han.

– Vi skal gjøre vårt for at utfallet blir så godt som mulig hvis ulykkene skjer, men det er snøscooterførerne selv som må ta ansvar hvis vi skal få færre ulykker, sier Aarsæther.

Les mer: Røde Kors tør ikke ta i bruk egne skutere i redningsaksjoner

- Vil ha løyper

De får støtte fra snøscooterførerne.

- Dessverre vil mellom 5 og 9 mennesker omkomme på snøscooter hver vinter, inntil vi får et løypenett. Årsaken til ulykkene er at vi ikke har gode og trygge løyper i Norge, hevder sekretær i Snøscooterimportørenes Forening (SIF), Arve Lønnum, og leder i Snøscooterklubbenes Fellesråd (SKFR), Erik Kirkvold i en pressemelding.

De forteller at det ikke har skjedd en eneste ulykke i prøvekommunene som har hatt snøscooterløyper.

- Løyper for snøscooter må på plass så snart som mulig. For hvert år som går uten løyper vil altfor mange menneskeliv gå tapt, sier de.

«Ifølge Statens Vegvesen skyldes snøscooterulykker ofte kombinasjonen av flere uheldige forhold. Et fellestrekk i mange av ulykkene er likevel at fører har manglende risikoforståelse, ferdigheter, kunnskap og erfaring til å håndtere snøscooteren på en sikker måte.» Står det i pressemeldingen.

- Dette er den åpenbare årsaken til at trygge løyper må på plass snarest og at vi må få folk til å kjøre på disse. Risikoen på trygge løyper er lik null, sier Kirkevoll og Lønnum .

Se også: Politiet skulle etterforske skuterulykke. Fant flyvrak

Økning av ulykker

De siste fem årene har forsikringsselskapene registrert 920 skader ved bruk av snøscooter. I 2014 var tallet 206 – en økning fra 132 ulykker i 2009.

Søndag ble en mann i 20-årene alvorlig skadet og ble nedkjølt etter en ulykke med snøscooter ved Diabasodden på Spitsbergen.  Mannen ble funnet i et elvegjel natt til mandag klokken 01.22, to og en halv time etter at han var blitt meldt savnet.

14. mars omkom en mann etter en snøscooterulykke på Reismyrfjellet i Åmli. En annen er lettere skadet.

I slutten av mars omkom en person i snøscooterulykke i Atrå i Tinn kommune ved Rjukan i Telemark.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken