Gå til sidens hovedinnhold

Tromsø kan miste 12 lærerstillinger - men nå er det satt igang redningsaksjon

Artikkelen er over 4 år gammel

- Gir oss muligheten til å sikre bedre oppfølging av hver enkelt elev, sier ledelsen ved Kroken skole.

For abonnenter

12 lærere forsvinner fra ungdomstrinnet ved flere skoler i Tromsø dersom regjeringas forslag til statsbudsjett for 2017 blir vedtatt i Stortinget. Totalt er det snakk om 600 lærerstillinger over hele landet som fjernes fordi regjeringa vil stanse et forsøksprosjekt som ble startet av den forrige regjeringa, og som ga flere lærere til skoler med mange elever per lærere og svakere resultater enn landsgjennomsnittet.

Nå fastslår Aps Martin Henriksen og Brage Larsen Sollund at disse lærerne ville kunnet fortsette dersom Ap hadde fått bestemme. I sitt alternative forslag til statsbudsjett vil nemlig Ap gå inn for å videreføre lærersatsingen.

- Skandaløst

- Vi foreslår å videreføre dette prosjektet til neste år, og vi ønsker også en permanent økning av lærertettheten, uttaler stortingsrepresentant Martin Henriksen.

Han mener det er ille at regjeringen vil stanse forsøksprosjektet som i Tromsø har gitt fire ekstra lærere både til Kroken og Tromstun skole, tre til Grønnåsen og én til Storelva skole.

- Dette har gitt ekstra lærerressurser til 165 skoler i 100 kommuner. 1,5 milliarder kroner er brukt på dette som er blant de største forsøkene som er gjennomført i Skole-Norge. Det er skandaløst at man vil fjerne dette før man har fått en skikkelig evaluering engang, sier Henriksen.

Mindre klasser

Skolene i Tromsø har hatt ekstra lærerkrefter siden 2013. Rektor ved Kroken skole, Birgit Ovesen, sier satsingen har vært verdifull for elevene på 8. og 9. trinn.

- I stedet for to store klasser med 29-30 elever på hvert trinn, har vi kunnet ha tre små klasser med rundt 20. Vi merker enorme forskjeller på vår mulighet til å se den enkelte elev, sier Ovesen, som får støtte av fagleder Ruth Solberg.

- Færre elever ville trenge spesialundervisning hvis man kunne ha mindre klasser, tilpasset undervisning og bedre muligheter til å følge opp hver enkelt elev, mener Solberg.

Ledelsen ved Kroken skole har registrert bedre elevresultater i regning og lesing. De siste årene er det også blitt mindre frafall fra videregående skole blant elever med bakgrunn fra Kroken skole. Det er usikkert om dette kan tilskrives lærersatsingen, men Aps gruppeleder i Tromsø, Brage Larsen Sollund, viser til at den planlagte følgeforskningen av satsingen ble droppet av regjeringa.

Frykter sammenslåing

Nå frykter Birgit Ovesen at Kroken skole blir nødt til å slå sammen klasser som følge av at de ekstra lærerne forsvinner.

- Risikoen for det er stor, fastslår hun.

Regjeringspartiene har på sin side foreslått økt satsing på barnetrinnet i skolen. Tromsø vil få 4,8 millioner kroner til neste år for å styrke lese- og skrivekunnskaper for elever på barnetrinnet. Det tilsvarer sju lærerstillinger. Regnestykket ender likevel med minus, sier Sollund.

- Vi får rundt sju lærerstillinger på barnetrinnet, men mister 12 på ungdomstrinnet. Totalt taper Tromsø 5-6 lærere, og Ap er det eneste partiet som faktisk ønsker flere lærere i skolen, mener Sollund.

- Ikke treffsikkert

Men det er stortingsrepresentant for Høyre, Kent Gudmundsen, slett ikke enig i.

- Det er så feil som det kan få blitt, sier han, og viser til at regjeringa vil videreføre styrkingen på 1100 lærere fordelt over hele landet. De er satt inn på barnetrinnet. Satsingen tilsvarer 9,3 millioner kroner til Tromsø.

- I tillegg kommer 4,8 millioner til tidlig innsats, sier han.

Til sammen mener han dette er en sterkere lærersatsing enn det Ap går inn for.

Samtidig bekrefter han at de ekstra lærerne på ungdomstrinnet forsvinner.

- Vi mener ressursene må tidlig inn. De rødgrønnes prosjekt er heller ikke treffsikkert - bare hundre av landets kommuner har fått ekstra lærere - og bare tre kommuner i Troms. De aller fleste ungdomsskoler har altså ikke sett snurten av denne satsingen, sier Gudmundsen.

Kommentarer til denne saken