Politiet ikke noe nærmere Scandinavian Star-oppklaring

INGEN OPPKLARING: To år med ny etterforskning av Scandinavian Star-ulykken er ferdig. Politiet er ikke nærmere en oppklaring. Foto: Per Løchen / NTB

INGEN OPPKLARING: To år med ny etterforskning av Scandinavian Star-ulykken er ferdig. Politiet er ikke nærmere en oppklaring. Foto: Per Løchen / NTB Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

Politiet har gjennom to års ny etterforskning av Scandinavian Star-brannen fått nye svar, men ikke kommet nærmere noen oppklaring. Nå blir saken henlagt, men det vil neppe de pårørende akseptere.

Saken er henlagt på grunn av manglende bevis, opplyste påtaleansvarlig Hanne Fauske i Oslo politidistrikt tirsdag. Politiet har i denne saken fått myndighet til å henlegge saken, og avgjørelsen kan påklages gjennom bistandsadvokatene.

Samtidig understreket hun at etterforskningen kan bli tatt opp igjen.

– Mordbrann vil ikke lenger blir foreldet. Skulle det komme nye opplysninger, vil det måtte vurderes, sier Fauske.

– Ikke økonomisk vinning

En hypotese har vært at motivet for brannen var forsikringssvindel. Politiet slår fast at dette ikke var tilfelle.

– Det er ikke avdekket noe påfallende ved de avtalemessige forholdene. Det er ikke fremkommet opplysninger som sier at skipet ble satt i brann med økonomiske interesser som grunn, sier etterforskningsleder Terje Bechmann Dahl på politiets pressekonferanse om Scandinavian Star-etterforskningen.

Ikke rapporter om dieselsøl

Det er heller ikke grunnlag for å anta at det ble sølt dieselolje som en sabotasjehandling mens brannen på Scandinavian Star pågikk, slår politiet fast. Dette har vært en av hovedteoriene fra representantene til de etterlatte etter ferjebrannen i 1990.

Ifølge etterforskningslederen er det ingen rapporter om noe slikt. Han opplyser at ingen av dem som jobbet med slokkingen, har bemerket at dieselolje er blitt spylt gjennom hydraulikksystemet.

Én eller flere branner

Etterforskerne har også sett på om det dreide seg om én påsatt brann, eller om de andre brannene – som først ble slukket etter 38 timer – oppsto selvstendig. Påtaleansvarlig Anne Fauske mener at temperaturen var så høy at det er mulig med selvantennelser og branner som blusset opp igjen på grunn av manglende etterslukking, men de kan ikke utelukke andre årsaker til at skipet brant så lenge.

Politimester Hans Sverre Sjøvold understreker at det fortsatt er mye tvil i saken.

– Politiet hadde et genuint ønske om å kunne gi konkrete svar, presiserte han flere ganger.

Danske utpekt

En dansk lastebilsjåfør som omkom i brannen, ble utpekt som skyldig i brannstiftelse. En politirapport fra 2014 slo imidlertid fast at det ikke var grunnlag for å utpeke ham som gjerningsmann, selv om det var grunnlag for å mistenke ham.

Ferja ble satt inn på ruten Oslo – Frederikshavn fredag 6. april 1990. På den første turen brøt det ut brann og 159 personer omkom, de fleste av dem nordmenn.

De første meldingene gikk ut på at alle var reddet. Noen timer senere ble det klart at et stort antall mennesker ikke hadde kommet seg ut. (©NTB)

Artikkeltags