Har testet ny skredovervåking i Holmbuktura: - Har gått over all forventning

Geolog Andreas Persson i Statens vegvesen er godt fornøyd med den første av to testsesonger for skredradaren i Holmbuktura

Geolog Andreas Persson i Statens vegvesen er godt fornøyd med den første av to testsesonger for skredradaren i Holmbuktura Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

Statens vegvesen har gjennomført flere forskningsprosjekt rundt skredvarsling i Nord-Norge i vinter.

Et av prosjektene har gått ut på overvåke skredaktivitet i skredutsatte Holmbuktura ved hjelp av radarteknologi.

Resultatene av den første testsesongen er svært oppløftende, ifølge vegvesenet.

I en pressemelding forteller de at selv om det ikke har gått store skred over fylkesvei 293 i Holmbuktura i vinter, så har skredradaren fanget opp mange små skred på en svært bra måte.

Fortsetter neste vinter

- Vi har ikke hatt store skred over vegen i Holmbuktura denne vinteren, i motsetning til tidligere år. Radaren har imidlertid fanget opp de mange små skredene svært bra. Både rekkevidden og detaljeringsnivået til radaren har overgått kravene vi stilte, sier geolog Andreas Persson i vegvesenet.

Neste vinter fortsetter testingen på den skredutsatte veistrekningen. På sikt håper vegvesenet at de kan bruke teknologien til å minimere stengetiden på veien, samtidig som sikkerheten blir ivaretatt når det er stor skredfare.

- Når vi er ferdig med testing i to sesonger i Holmbuktura vil vi bruke erfaringene, til å utvikle konsept med langtrekkende radarer koblet til lyssignal som varsler trafikanter, eller til bom som stenger vegen når radaren fanger opp en skred. Det er høyst sannsynlig at vi på denne måten reduserer både risikoen for ulykker, og stengetiden på vegen når skredet går, eller i perioder med skredfare, sier Persson.

Ekstreme forhold

Vegvesenet driver også et forskningsprosjekt på Kattfjordeidet, hvor de har satt opp sensorer for å fange opp infralyd fra snøskred.

Infralyden er så lavfrekvente at mennesket ikke kan høre dem. Sensorene gir Statens vegvesen rask informasjon om skred på tider og steder hvor de ikke ville blitt registrert, som for eksempel i mørket eller i uvær med dårlig sikt.

- Denne teknologien er i bruk lengre sør i Europa allerede. Infralyd brukes for å oppdage vulkanutbrudd og jordskjelv i Italia, og snøskred i Østerrike og Sveits. Både på Kattfjordeidet og i Holmbuktura tester og tilpasser vi kjent teknologi under ekstreme forhold, som den nordnorske vinteren er, med både mørketid på solceller og ising på elektriske komponenter, sier regional fagkontakt for skred i Statens vegvesen, Ole-André Helgaas.

Artikkeltags