Vil åpne for bompenger i fem år ekstra

KLART VEDTAK: - Vi tår fast på at vi fortsatt ønsker å løse Tromsø sine utfordringer, sier Brage Larsen Sollund, som la fram flertallsforslaget om bompengeordning og bymiljøavtale onsdag.

KLART VEDTAK: - Vi tår fast på at vi fortsatt ønsker å løse Tromsø sine utfordringer, sier Brage Larsen Sollund, som la fram flertallsforslaget om bompengeordning og bymiljøavtale onsdag. Foto:

Politikerne vil heller ha innkreving i flere år enn at takstene skal skrus opp.

DEL

Bilistene i Tromsø kan måtte betale bompenger i 20 år framover. I utgangspunktet sa politikerne i byutviklingskomiteen 15 år da de behandlet den såkalte byvekstavtalen tidligere denne måneden.

I kommunestyremøtet onsdag er det nå lagt fram et forslag der det heter at det skal være "mulighet for forlengelse i ytterligere fem år".

- Det er ikke vårt primære ønske, men vi erkjenner at vi skal forhandle med mange andre som har et annerledes utgangspunkt og at flere av disse estimatene er usikre, sier Brage L. Sollund (Ap).

Han understreker at 15 år er utgangspunktet.

- Men vi vil heller ha flere år enn å øke takstene.

- Løse utfordringer

Flertallet i salen vil altså at kommunen skal gå inn for en byvekstavtale med staten basert på bompenger. 15 bomstasjoner skal spres utover Tromsøya. Takstene blir på 30 kroner i rushtida og ti kroner ellers.

Til sammen skal dette gi 5,4 milliarder kroner i inntekter dersom innkrevingsperioden blir 20 år. Til gjengjeld vil byen få statlige bidrag til tiltak som vil koste 8,6 milliarder kroner brutto.

Ingrid Marie Kielland (SV) mener bompengene er det som skal til for å løse det som ellers kan bli en enorm transportutfordring framover.

- For det beløpet skal vi bygge et sammenhengende nettverk av gangveier og sykkelveier på Tromsøya, i Tromsdalen og på Kvaløysletta. Vi skal få flere ekspressbusser, egne busstraseer, bedre bussholdeplasser, flere bussavganger og raskere bussruter. Tverrforbindelsen skal legges i tunnel slik at luftforurensingen midt på Tromsøya kan reduseres kraftig, og det skal bygges ny Kvaløyforbindelse., sier Kielland.

Kvaløy-trasé

Tirsdag varslet både Høyre og KrF at de trekker seg fra forliket som tidligere er inngått om avtalen og bompengeordningen.

Årsaken er uenighet om prioritering av tiltak. Både Høyre og KrF vil ha Kvaløyforbindelse via Håkøya prioritert først.

- Jeg håper Høyre har lært om kostnadene ved å ta slike omkamper slik vi har fått i Ramfjord, sier Sollund.

Han frykter at striden om Kvaløyforbindelsen nå kan bidra til langvarig forsinkelse for prosjektet.

- Vi kommer ikke til å gamble med Tromsøs framtid. Vi har rotet nok med trasévalg.

Erlend Svardal Bøe (H) understreker at partiet alltid har gått inn for Kvaløyforbindelse via Håkøya.

- For Høyre ville det vært helt uaktuelt å gå med på en portefølje som inneholder bru over til Selnes og en realisering av ny Kvaløyforbindelse om mange år, sier Bøe, som avviser at dette blir en ny E8-sak.

- Dette er ikke noe ny E8. Høyre vil ikke sette noen kjepper i hjulene for at Tromsø skal få en byvekstavtale med staten. Høyre står på sitt valgløfte om Kvaløyforbindelse via Håkøya, og det er kanskje flere partier som bør stå på valgløftene sine og ikke starte omkamper, som enkelte partier gjorde våren 2016, sier Bøe til Nordlys.

Mye dyrere

Jonas Stein (V) mente Håkøy-alternativet er tre milliarder kroner dyrere enn Selnes-brua, samtidig som Høyre ikke har lagt opp til å ta inn mer i bompenger.

- Vi har tatt ut Tverrforbindelsen. Vi må ha politikere som tør å prioritere, sier Bøe, som ikke var enig i kostnadsanslaget fra Stein.

- I Ramfjord har Høyre og Frp påført bilistene kanskje en milliard mer i bompengeutgifter. Det er ikke akkurat en ærerik fortid fra bilpartiene, sa Jens Ingvald Olsen (Rødt).

Anni Skogman (Frp) sier kostnadene for E8 ikke er klare, og at finansieringen heller ikke er avgjort.

- Rammer fattige

Onsdag morgen ble det arrangert "kjør sakte"-aksjon i protest mot innføring av bompenger.

I kommunestyret påpekte Kristoffer Kanestrøm (Frp) de samme politikerne nylig vedtok å innførere et opplevelseskort for barn fra fattige familier.

- Tror dere ikke bompenger vil ramme fattige familier - folk med dårlig råd, som sliter med å få hverdagen til å gå opp? spurte han.

Til Nordlys sier Brage Sollund at han skjønner reaksjonene fra folk som er mot bompenger.

- Ingen synes vel det er hyggelig å betale skatt og avgifter. Men det er nå engang slik at det er bompenger som nå finansierer vei. Å si nei til bompenger er som å si ja til øl, men nei til ølmage. Alle storbyer i landet innfører nå slike systemer.

Prioriterer Kvaløya

I forslaget fra flertallet vil det komme noen endringver i prioriteringene som tidligere er vedtatt i tiltakspakken.

Flere tiltak på Kvaløya skal prioriteres. For eksempel vil man ha ekstra kollektivtiltak på Kvaløya, første del av kollektivfelt Eidkjosen-Giæverbukta skal etableres og tiltakspakke Langnes skal gjennomføres.

Kvaløyforbindelse skal også prosjekteres i første periode.

I tillegg går man inn for at kollektivfelt mellom Blåselvegen og Blåmannsvegen samt kollektivfelt mellom Storelva og Blåselvegen skal inn i første periode ved å redusere satsing på parkområder i sentrum.

Debatten om bompengene foregår fortsatt. Det er ventet at kommunestyret vedtar byvekstavtalen og bompengeordningen senere i dag.

Artikkeltags