Sjåføren hadde ikke fått med seg den over ett år gamle regelen. Det ble dyrt.

Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

Det er godt over ett år siden det ble innført obligatorisk bombrikke i Norge, for alle kjøretøy med totalvekt over 3,5 tonn som driver med næringstransport.

Men det hadde ikke lastebilsjåføren som ble stoppet på Nordkjosbotn i går fått med seg.

8.000 i bot

- Han var ukjent med at det skulle være bombrikke. Han forklarte at han var en helt ny sjåfør, forteller fagkoordinator Roger Furumo ved Utekontrollseksjonen til Statens vegvesen.

Lastebilsjåføren, eller eieren av lastebilen, fikk dermed et gebyr på 8000 kroner for ikke å ha betalt bompengeavgift på 200 kroner.

Statens vegvesen har avholdt tungtransportkontroller på E6 mandag og tirsdag denne uken. Mandag var de på Nordkjosbotn, og i tillegg til bompengegebyr ble det utsted to dokumentgebyr for manglende førerkort og ett gebyr for overlast med spesialtransport.

- Spesialtransporten fraktet en stor knuser og hadde fått dispensasjon på vekta med 80 tonn. Vekta var 3-4 tonn over tillatte 80 tonn, forteller Furumo.

Sjåføren måtte derfor gjøre justeringer og laste seg ned til 80 tonn samt at det vanket et overlastgebyr fra Statens vegvesen.

- Det var ikke så mye overlast, men i og med at det var en spesialtransport med dispensasjon over maksvekta fra før, så er det ekstra viktig at grensa på 80 tonn blir holdt, sier Furumo.

Flere fikk begyr

I dag avholdt Statens vegvesen kontroll i Skibotn. Også i dag ble en sjåfør tatt uten bombrikke og måtte punge ut med 8000 kroner.

- Vi kommer over det med jevne mellomrom på kontrollene; at vogntogene ikke har bombrikke. Så opplyst som det er nå at man skal ha bombrikke så er det jo litt rart at det er så mange som ikke har det på plass, sier Furumo.

I tillegg fikk to sjåfører dokumentgebyr for manglende dokument under tirsdagens kontroll, samt at det ble utstedt skriftlige advarsler på overtredelser av kjøre- og hviletid og to dekkgebyr.

Furumo sier at nå som sommersesongen er i gang vil Statens vegvesen være mer mobil i sine tungtransportkontroller i Troms, og vil nødvendigvis ikke stå på de "faste" tungtransportplassene.

- Vi vil ha mange gode kjøretøykontroller framover. Vi har mobilt utstyr slik at vi kan ta med oss det meste vi trenger til å ha en fullverdig kontroll ute på bygda også, sier han.

Artikkeltags