På to år har selskapet vokst med 86 prosent - nå er Aronsen og Monsen valgt ut til nasjonal vekstskaper-konkurranse

KOMPANJONGER: Ole Johannes Monsen og Per I. Aronsen. Arkivfoto: Rune Endresen

KOMPANJONGER: Ole Johannes Monsen og Per I. Aronsen. Arkivfoto: Rune Endresen

Artikkelen er over 2 år gammel

Per Aronsen og Ole Monsen fra Saltdalsbygg er utpekt som Nord-Norges kandidater til den norske finalen i EY Entrepreneur Of The Year, verdens største vekstskaperprogram.

DEL

(Nord24) Rådgivnings- og revisjonsselskapet EY (tidl. Ernst & Young) gjennomgår hvert år samtlige norske aksjeselskaper i jakten på Norges beste vekstskaper. Fra region nord var syv selskapet plukket ut. Disse var:

  • Gunnar Hugo Johansen fra Gunvald Johansen Holding i Bodø.
  • Håvard Olsen, Gjermund Olsen og Alf Gøran Knutsen fra Kvarøy Fiskeoppdrett på Indre Kvarøy.
  • Elisabeth Balteskard, Arne Balteskard og Søren Nikolai Balteskard fra Northern Lights Salmon i Grovfjord ved Harstad.
  • Rune Madsen fra Roald Madsen i Tromsø.
  • Per Aronsen og Ole Monsen fra Saltdalsbygg i Røkland (Saltdal).
  • Geir Wenberg fra Salten Aqua på Fauske.
  • Ørjan Magnussen fra Thore Magnussen & Sønn, Bøstad i Lofoten.

I en pressemelding onsdag kveld skriver EY at en uavhengig jury til slutt utpekte Tromsø-baserte Monsen og Aronsen fra Saltdalsbygg som Nord-Norge sin kandidat. I løpet av oktober gjennomføres seks slike regionale finaler rundt i Norge, og de tolv beste kandidatene går videre til den nasjonale finalen i Oslo tirsdag 28. november.

Halv milliard i omsetning

Johan H. Andresen-eide Mestergruppen har i år kjøpt 75 prosent av aksjene i Saltdalsbygg. Aronsen og Monsen beholder de resterende 25 prosent etter salget.

Saltdalsbygg har vært en suksesshistorie i Nord-Norge. Aronsen og Monsen kjøpte bedriften på billigsalg til noen millioner kroner i 1999. Samtidig reddet de bedriften fra konkurs. Bedriften hadde da kun Nordland som marked og produserte rundt 30 hytter i året. Og de hadde bare én stilart.

Omsetningen lå på vel ni millioner kroner og bedriften hadde et mindre underskudd.

Siden har de investert inntil 150 millioner kroner i tipptopp utstyr, og da finanskrisen kom, stoppet de ikke - de ga heller full gass.

I 2016 passerte omsetningen en halv milliard kroner – og Saltdalsbygg AS solgte over 440 nøkkelferdige hytter og hus – inkludert Saltdalshytta, Røroshytta og Saltdalshus. Den lille lokale hytteprodusent var brått blitt landets desidert største.

Saltdalsbygg har 187 ansatte og veksten siste to år var på 86 prosent.

Til Monaco

For å kvalifisere for EY Entrepreneur Of The Year må vekstskaperens selskap ha minimum 20 ansatte, 20 mill. kr i omsetning og 20 prosent vekst siste to år.

– Dette er sekstende året på rad vi kårer den aller beste vekstskaperen. Norge trenger innovatører som dette for å skape et levedyktig og lønnsomt arbeidsliv. Med EY Entrepreneur Of The Year ønsker vi å løfte frem disse hverdagsheltene, som ofte legger inn usedvanlig mye arbeid for å skape usedvanlige resultater, sier Snorri Sverrisson Rasch, lokalt ansvarlig for EY Entrepreneur Of The Year.

Den nasjonale vinneren representerer Norge på den internasjonale finalen i Monaco sommeren 2018.

Artikkeltags