Bestefaren omkom etter forlis: Båten kantret fordi den var overlastet

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

Det var 6. april i fjor at 69 år gamle Åge Vikedal fra Helgeland omkom etter at sjarken Stortinn Jr. forliste utenfor Røst.

Barnebarnet på 19 år ble reddet av en båt i området, mens bestefaren på 69 år klarte ikke å komme seg ut av båten før den sank.

Lasterommet var fullt

Nå har Statens havarikommisjon avgitt rapport etter at sjarken Stortinn Jr. forliste.

"Fiskeren avsluttet fisket på formiddagen og begynte å gå med 4–5 knops fart innover mot Røst. Sammen med en kollega hadde han fisket fullt i lasterommet, og hadde i tillegg litt dekkslast", står det i rapporten.

Havarikommisjonens beregninger viser at den totale lasten om bord ulykkesdagen gjorde at fartøyets stabilitet i utgangspunktet var marginal.

Det skriver Avisa Nordland.

Tok inn vann

Fartøyet tok raskt inn vann på akterdekket og over lasteluka, og kantret cirka klokken 1130 mot styrbord og sank med hekken ned.

"Havarikommisjonen antar at sjøvann kom seg inn på dekk gjennom lenseportene akterut på grunn av lastekondisjonen, skrogformen og vinden som blåste inn fra babord, og som førte til at Stortinn Jr. sin styrbord side ble eksponert for sjø/dønninger/bølgeslag".

"Den lille stabilitetsreserven de hadde ble ytterligere redusert, slik at fartøyet krenget mer over mot styrbord, noe som førte til vanninntrenging i skrog gjennom den utette lukeåpningen som hadde en lav lukekarm. Fartøyets stabilitet og stabilitetsreserve var dermed fraværende, med påfølgende kantring og forlis som konsekvens", heter det i rapporten.

Bestefaren ble sperret inne

Baugen var det eneste området av fartøyet som på dette tidspunktet fløt over vannflaten.

Fiskeren tok seg opp på baugen, mens kollegaen ble sperret inne i lugaren da han forsøkte å hente ut redningsdrakter.

Redningsskøyta forsøkte å slepe havaristen til grunnere vann, og en større fiskebåt gjorde et forsøk på å feste havaristen for å heise den opp langs skutesiden for å kunne berge personen som var innestengt, men dette lyktes ikke.

Konklusjonen

Havarikommisjonen fremmer ingen sikkerhetstilrådinger, men framhever at ulykken var svært alvorlig.

"For å ivareta sikkerheten bør et fartøys stabilitet og operasjonelle begrensninger alltid beregnes med basis i etablerte stabilitetsstandarder, og ikke utelukkende baseres på tidligere operasjoner som har gått bra" er Havarikommisjonens konklusjon.

Artikkeltags