(Nettavisen) I mai er syltetøy fra syltetøyprodusent Lerum i Sogndal tilbake i butikkhyllene i Rema over hele landet igjen, melder Sogn Avis.

For to år siden ble Lerums syltetøyprodukter ryddet vekk fra hyllene i dagligvarekjeden Rema 1000. Nå kommer de tilbake.

- Vi har jobbet hardt for å komme inn igjen og er glad for at Rema 1000 gir oss sjansen, sier Trine Lerum Hjellhaug, administrerende direktør i Lerum til Sogn Avis.

Bestvenner

Det var som en del av en strategi med færre merkevarer at Rema 1000 fjernet en del av varesortimentet sitt.

Lerum-syltetøyet hadde en markedsdel på syltetøy på 29 prosent da de ble kastet ut av Rema. I fjor var delen på 24 prosent.

– Vi tapte ikke så mye som vi trodde. Det betyr at vi har gjort det rimelig bra der vi var med, sier Hjellhaug.

Noe liknende har bryggeriet Aas opplevd, som hadde rekordsalg året etter at de ble kastet ut av Rema.

Kastet ut

Rema 1000 kastet ut en rekke varer fra hyllene for to år siden som en del av kjedens «bestevennstrategi», hvor de skulle gi mer plass til andre produkter. I den sammenheng tapte Lerum mot Nora. Samtidig tapte Coca-Cola mot Pepsi, Kims mot Maarud og Carlsberg-eide Ringnes på Rema-bestevenn på bekostning av lokale øl-merker som Aas, Mack og Hansa Borg.

Selskapene måtte i den sammenheng nedbemanne. Det inkluderer Lerum selv.

Flere produkter er imidlertid senere tatt inn i varmen igjen, i hvert fall i lokale butikker.