Dette er nyskapningen som skal selge Tromsø til hele verden

FORNØYDE: Prosjektleder Agnete Ryeng og reiselivssjef Chris Hudson i Visit Tromsø-region er meget fornøyd med appen de har fått.

FORNØYDE: Prosjektleder Agnete Ryeng og reiselivssjef Chris Hudson i Visit Tromsø-region er meget fornøyd med appen de har fått. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Nå er informasjon om det meste man trenger å vite om byen tilgjengelig i en app.

DEL

Det er Visit Tromsø-region som står bak det som lanseres som en offisiell byapp for Tromsø, «Tromsø – Official City App».  Her kan du finne en god del at det du trenger å vite om Tromsø – om aktiviteter, attraksjoner, historie, mat og drikke, overnatting, arrangementer, praktisk informasjon og kart.

Men du finner lang fra alt. Det som ligger inne av aktiviteter, restauranter og barer er de som er offisielle samarbeidspartnere med Visit Tromsø.

Bare medlemsbedrifter er med

For eksempel ligger det i øyeblikket inne bare 27 steder under «Restauranter» og 12 steder under «Bar og Pub». To av de 27 restaurantene er utenbys, og Skarven er for eksempel representert med tre steder under restauranter og én under bar og puber.

Til sammenligning var det 123 ulike steder i Tromsø som i høst har søkt om fornyet skjenkebevilling, og da regnes Skarven som én av de 123 stedene. De store hotellene med flere restauranter og barer regnes også som bare ett skjenkested. Så det er ganske mange restauranter, puber og barer i Tromsø som ikke er med i den offisielle Tromsø-appen.

Årsaken er at de ikke er medlemmer i Visit Tromsø. Godt og vel 200 aktivitesarrangører, hoteller og overnattingssteder, restauranter, barer, puber, butikker og festivaler er medlemmer av Visit Tromsø.

Reiselivssjef Chris Hudson forteller at de allerede har fått meldinger om feil, og understreker at dette bare er første utgave av appen. De ønsker å viderutvikle den, og han ønsker også flere bedrifter velkommen som samarbeidspartnere til Visit Tromsø. For restauranter, puber og butikker koster medlemskapet 5500 kroner i året.

Bare en del av aktivitetstilbudet i Tromsø er også representert, av samme grunn. Det er svært mange andre som driver med nordlysturisme og hvalsafari enn de som er representert i appen. Det er bare å søke på nettsteder som Tripadvisor, så dukker det opp en haug med firmanavn som ikke er på appen, og mange av firmanavnene finnes heller ikke registrert i Brønnøysund.

Visit Tromsø ønsker ikke å sende turister til de useriøse cowboy-aktørene, og har derfor stilt krav om at firmaene må ha et organisasjonsnummer. For de som frakter turister med båt, kreves at aktørene har en del papirer fra Sjøfartsdirektoratet. For de som driver landtransport av turister, kreves at de enten har løyve eller er innvilget fritak for løyve.

Også for studenter og lokalbefolkning

- Våre målgrupper for appen er både lokalbefolkning, studenter og alle de som besøker byen. Vi håper at appen skal kunne hjelpe til å finne opplevelser som passer akkurat for deg akkurat når du har behov for det, , sier prosjektleder Agnete Ryeng ved Visit Tromsø.

Tromsø – Official City App er gratis, og tilgjengelig på både norsk og engelsk. Den er allerede tilgjengelig til å kunne lastes ned fra App Store til Iphone, og vil være nedlastbare for androide telefoner i løpet av en uke eller to. Appen fungerer uten bruk av mobildata eller WiFi, men må lastes ned via mobildata eller WiFi ved første gangs oppstart.

Appen bruker beacon-teknologi  som sender deg relevant informasjon om Visit Tromsøs opplevelser og tilbud. Beacon bruker en slags sendere som sender deg en melding når du kommer nært nok senderne, i 30 til 70 meters radius. For eksempel vil du kunne få en melding når du lander på flyplassen i Tromsø, at bussen til sentrum står rett utenfor terminalen. De enkelte bedrifter som vil legge inn informasjon, må selv kjøpe sendere og legge inn den infoen de ønsker formidlet ut til forbipasserende.

Appen har vært testet i tre uker med 11 beacon-sendere og 50 testbrukere, blant dem turister. Tilbakemeldingene fra turistene er at de synes det er spennende. Tromsø-appen er trolig noe av det mest avanserte på området. Ifølge utviklerne har også andre byer slike apper, men uten muligheter til for eksempel også å bestille produkter og aktiviteter gjennom appen. Tromsø-appen bruker også mer video og grafikker enn andre slike apper.

Appen er utviklet i samarbeid melom Visit Tromsø med Plus Point på Flow, som igjen har samarbeidet med flere andre gründerbedrrifter på Flow. De har brukt et halvt år på å utvikle den. Troms fylkeskommune har finansiert arbeidet. Arbeidet har kostet en halv million kroner.

Artikkeltags