Sier opp i Widerøe i protest

VENTET PÅ Å VITNE: Nordlys treffer deleier og flykaptein i Widerøe Ola O.K. Giæver jr. utenfor rettsal åtte i Nord-Troms Tingrett. Om få minutter skal han inn å vitne for sin avsatte pilotkollega, som har fått sparken over det som angivelig er litt over 6.000 kroner i private transaksjoner med firmakort. I protest mot det han mener er en heksejakt på 53-åringen går han av som pilot og selger seg ut av SAS og Torghatten.

VENTET PÅ Å VITNE: Nordlys treffer deleier og flykaptein i Widerøe Ola O.K. Giæver jr. utenfor rettsal åtte i Nord-Troms Tingrett. Om få minutter skal han inn å vitne for sin avsatte pilotkollega, som har fått sparken over det som angivelig er litt over 6.000 kroner i private transaksjoner med firmakort. I protest mot det han mener er en heksejakt på 53-åringen går han av som pilot og selger seg ut av SAS og Torghatten. Foto:

Artikkelen er over 5 år gammel

Ola O.K. Giæver jr. mener den pågående rettsaken sprer frykt blant 750 ansatte.

DEL

(Nord24) NORD-TROMS TINGRETT/TROMSØ (Nordlys): Giæver jr. vitnet for sin sparkede Widerøe-kollega tirsdag og slapp samtidig en bombe:

BAKGRUNN: Tok taxi - fikk sparken som flykaptein

I en epost til flyvesjef Tore Hansen i Widerøe datert 20. mai i år ber flykaptein Ola O.K. Giæver om avgang med pensjon så snart det er praktisk mulig. «Tenkte jeg skulle fly til 65, men ting har endret seg den siste tiden,» skriver Giæver og viser til private forhold, at han har en sønn på fire år som han må følge opp.

– Rettssaken sprer frykt

Overfor Nordlys er Giæver imidlertid krystallklar på hva den egentlige årsaken er til at han forlater selskapet han har jobbet for i 32 år.

– Jeg har vært stolt av å jobbe i Widerøe. Vi har alltid hatt et godt arbeidsmiljø. Men denne rettssaken sprer frykt blant de ansatte. Neste gang kan det være meg eller en annen pilot som får sparken etter en bagatell, sier Giæver. Han har appellert direkte til styreformann Brynjar Forbergskog i Widerøe om å løse saken i minnelighet, uten resultat.

Giæver er indirekte eier i Widerøe gjennom 67.000 aksjer i Torghatten ASA, og en lignende post i SAS Han har varslet at han vil selge sin aksjeposter.

– Dreper arbeidsgleden

– Denne saken hører hjemme på bakrommet i rolige, vennlige og hyggelige former. For etter min mening omhandler den ikke flysikkerhet. Dette er en effektiv måte å drepe arbeidsgleden til 750 ansatte i Widerøe. Saken omhandler alle som jobber i selskapet, og vi spør oss hvem er den neste ledelsen vil bruke som hakkekylling, fortsetter han.

Nordlys møter han utenfor rettsalen han snart skal inn å vitne i.

– Et holdningsproblem

En 53 år gammel mannlig pilot fikk høsten 2013 sparken fra Widerøe etter det som skal være feilaktig bruk av hans utdelte firmakort. Over fire år mener Widerøe-ledelsen at han har brukt over 6.000 kroner til privatbruk.

LES OGSÅ: - Folk er sagt opp over langt mindre summer

I retten kommer det også fram at flygeleder Tore Hansen mener piloten har hatt et holdningsproblem, samt presterte for dårlig på allerede beståtte flysimulatortester. Sammen med andre faktorer som den angivelige «birdstriken» i Tromsø, gjorde dette at flygesjefen ble bekymret, og innkalte han til en operativ samtale. Denne uken er rettsaken altså oppe i Nord-Troms tingrett.

Gransket transaksjoner

På bakgrunn av de ovennevnte bekymringene igangsatte flygeleder Hansen en granskning av 53-åringens firmakortbruk. Dette førte til slutt til at han fikk sparken. Den tidligere kapteinen saksøker nå selskapet og vil tilbake i stillingen som pilot. Hansen sier i retten at det var riktig og viktig å gå tilbake i tid å se på korthistorikken til saksøker.

– Firmakortsystemet til Widerøe er ikke forsvarlig eller godt nok. Jeg har selv tatt opp dette med ledelsen for fem år siden, og de har ikke gjort noe med det. Den ansatte har selv ikke innsyn og ingen påvirkning i å finne ut egne eventuelle feiltransaksjoner. Systemet er under en hver kritikk og slike feil skjer daglig i Widerøe, tordner derimot Giæver jr,

– En trist dag

Lyngen-piloten, som har fløyet i 32 år, mener rettsaken har avlivet arbeidsgleden han forbinder med jobben.

– Jeg har stått på for å yte best mulig, så møter man slike saker som dette. Å stå i retten i dag er den tristeste dagen i min karriere. Jeg kommer til å fortelle sannheten, og den er ofte vond. Piloten som vil ha tilbake jobben er en dyktig flyver, og som storaksjonær i SAS og Torghatten mener jeg at dette ikke er positivt for selskapet.

– Støttes piloten som saksøker Widerøe?

– Ja, han støttes på bakrommet, men ingen tør å si noe offentlig. Alle er livredd for reprisalier, forfølgelse og avskjed fra ledelsen. Ingen vil ble Widerøes neste hakkekylling. De har heller ikke bygd han opp da han opplevde en vond skilsmisse, men sparket han ned over flere år. Dette er trist, slår Giæver jr. fast.

– Vi har nulltoleranse

Richard Kongsteien er kommunikasjonsdirektør i Widerøe Flyselskap, og mener utspillene til deleier og flykaptein Giæver jr. er udokumentert og uten rot i virkeligheten.

– Det er alltid vanskelig med tvister og rettsaker med ansatte, men dette er et følelsesbasert partsinnlegg i en avskjedigelsessak. Vi har nulltoleranse når det gjelder underslag, og det er dette denne avskjedigelsessaken dreier seg om.

Kongsteien sier til Nordlys at fryktkulturen Giæver jr. argumenterer ikke eksisterer.

– Dette er et bilde svært få i Widerøe kjenner seg igjen i, og må nok tolkes som et partsinnlegg i en rettsak og ikke en beskrivelse av et arbeidssted.

Han henviser til den siste medarbeiderundersøkelsen blant piloter i Widerøe, som ifølge kommunikasjonsdirektøren danner et annet bilde.

– Det er en standard undersøkelse som gjennomføres årlig for å måle arbeidsmiljøet i en bedrift. Den viser at vi har transportbransjens beste arbeidsmiljø, og her svarer man anonymt, sier Kongsteien.

Artikkeltags