Razzia mot hovedkontoret til Ola Giævers flyselskap

BEVISSIKRING: Konkurransetilsynets representanter foretar tirsdag en såkalt bevissikring mot hovedkontorene til FlyViking på Lyngseidet.

BEVISSIKRING: Konkurransetilsynets representanter foretar tirsdag en såkalt bevissikring mot hovedkontorene til FlyViking på Lyngseidet. Foto:

Av , og
Artikkelen er over 1 år gammel

Mistanker om at FlyViking har brutt konkurranseloven da selskapet la inn tilbud på kortbanerutene i Nord-Norge.

DEL

Få tilgang til alt innhold på Nordlys - 8 uker kun 99,-

Konkurransetilsynet gjennomfører tirsdag en razzia mot lokalene til FlyViking på Lyngseidet, det ferske og fremadstormende flyselskapet til den kjente piloten og investoren Ola OK Giæver.

- Jeg kan bekrefte at vi driver bevissikring og inspeksjon hos det aktuelle selskapet. Dette knytter seg til mistanke om brudd på konkurranselovens paragraf 10 om konkurransebegrensende samarbeid, sier avdelingsdirektør Gjermund Nese hos Konkurransetilsynet.

Lokalt politi i Lyngen har også bistått konkurransemyndighetene.

- Jeg kan bekrefte at vi har vært på en adresse på Lyngseidet med en patrulje i dag. Det var etter anmodning om bistand fra et organ, sier regionlensmann Øystein Nilsen til Nordlys tirsdag ettermiddag.

- Har fortsatt besøk

Ola OK Giæver bekrefter til Nordlys at han har hatt besøk av Konkurransetilsynet.

- Jeg har fortsatt besøk. De gjør sine undersøkelser, sier han til Nordlys.

Han vil ikke si så mye om hva som foregår inne på kontorene til FlyViking på Lyngseidet, og sier han heller ikke tror de vil finne noe som ikke er i orden.

- Jeg kan ikke i min villeste fantasi se at det kan være noe. Men det er helt OK at de er her. I mitt hode er dette udramatisk, sier Giæver til Nordlys.

Gjennomgår dokumenter

Avdelingsdirektør Gjermund Nese hos Konkurransetilsynet ønsker ikke å utdype bakgrunnen for mistanken til Giævers nye flyselskap.

- Det kan jeg ikke kommentere, sier Nese.

Han understreker at aksjonen mot FlyVikings hovedkontorer på Lyngseidet ikke betyr at selskapet har gjort noe galt.

- Årsaken til at vi driver bevissikring er for å avdekke om det har skjedd brudd på konkurranseloven eller ikke. Det innebærer at vi foretar gjennomgang av dokumenter, både fysiske og elektroniske, sier Nese.

Utspill hos NRK

Ola OK Giævers Flyviking AS leverte i slutten av august inn tilbud for å drifte de regionale kortbanerutene i Nord-Norge fra 1. april 2017.

I tillegg leverte også Danish Air Transport (DAT) og Widerøe tilbud om å drifte de aktuelle rutene.

Få dager senere havnet Giæver i hardt vær etter et NRK-intervju, hvor han sa at han hadde vært i flere møter med DAT.

– Vi har snakket om hvilke ruter som passer for dem og hvilke som passer for oss. Så dro vi hver til vårt og gjorde hjemmeleksa, sa Giæver til NRK.

Ekspert reagerte

Transportforsker Gisle Solvoll ved Nord Universitet var en av dem som reagerte på uttalelsen, som Giæver senere mente var en misfortåelse.

– Jeg er overrasket over at han går ut med dette, for slik jeg ser det så er denne type møter helt klart ulovlig. Å samarbeide om hvor det skal legges inn anbud og hvor man eventuelt skal holde seg unna, er helt klart ulovlig, slik jeg ser det., sa transportforsker Gisle Solvoll til NRK for halvannen uke siden.

I helga gikk redaktøren i Avisa Nordland, Jan-Erik Hanssen, ut og krevde at Konkurransetilsynet måtte granske anbudsprosesssen.

Avdelingsdirektør Gjermund Nese i Konkurransetilsynet ønsker ikke å kommentere hvorvidt det var dette NRK-intervjuet og mediedekningen som fulgte som er årsaken til tirsdagens aksjon på Lyngseidet.

- Vi er kjent med det som har stått i media. Utover det ønsker jeg ikke å kommentere bakgrunnen for bevissikringen, sier han til Nordlys.

- Har dere dialog med danske konkurransemyndigheter i forbindelse med dette?

- Det vil jeg ikke kommentere, sier Nese.

Nordlys har forsøkt å få tak i DAT tirsdag ettermiddag, så langt uten å lykkes.

Få tilgang til alt innhold på Nordlys - 8 uker kun 99,-