Professor hevder sukker er et rusmiddel på lik linje med kokain og heroin

SUKKER=NARKOTIKA?: Når du spiser sukker trigger du de samme systemene som ved inntak av hasj, heroin og kokain. Det bekymrer professor Aina Ravna (innfelt).

SUKKER=NARKOTIKA?: Når du spiser sukker trigger du de samme systemene som ved inntak av hasj, heroin og kokain. Det bekymrer professor Aina Ravna (innfelt). Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Snakker til de samme systemene.

DEL

Når du spiser sukker trigger du de samme systemene som ved inntak av hasj, heroin og kokain. Forskning viser nemlig at sukkeret snakker med akkurat det samme i kroppen som gjør oss avhengig av narkotika, som UIT.no først omtalte. 

- Jeg tror ikke mange er klar over at sukker er et rusmiddel, sier professor Aina Ravna ved Det helsevitenskapelige fakultet på UiT til Nordlys.

Sukkeravhengighet kan være et inngangsdop, opplyser professoren - og viser til et forsøk gjort på rotter.

Forskning.no har publisert en artikkel om forskningsresultatene.

- Noe av det mest bemerkelsesverdige forskerne fant var at rotter som ble avhengig av sukker også ble lettere avhengig av alkohol og kokain, kontra de rottene som ikke var sukkeravhengige, sier Ravna.

Det er belønningssystemet i hjernen vår som reagerer på sukkerinntaket. Og det skal ikke mye til før hjernen responderer.

- For det første er belønningssystemet en sterk drift i hjernen vår, og et "kick" der vil kjennes godt. Altså at du får i deg noe som belønningssystemet og kroppen ønsker, forklarer hun.

- I munnen har vi sukkerreseptorer, og det skal bare noen sukkerkorn til før de reagerer og gir belønningssystemet i hjernen en effekt, fortsetter hun.

Farer for sykdom

Farene ved sukkeravhengighet er også risikofylt med tanke på sykdom. Diabetes type 2 er den vanligste formen for diabetes, hvor overvekt og fysisk inaktivitet spiller en rolle, gjerne som et resultat av et dårlig kosthold med mye sukker.

- Faren for at sukker fører til dårligere helse er stor, konstaterer professoren overfor Nordlys.

- Og mange er nok ikke bevisste og obs på at sukker er et rusmiddel, og blir du avhengig tar det veldig, veldig lang tid å bli kvitt sukkersuget, legger hun til.

- Forby reklame for sukker

Men vi må ikke kutte ut de små, hvite kornene helt. Ravna har nemlig en liten forkjærlighet for sukker selv.

- Jeg er jo veldig glad i sjokolade, sier hun og humrer.

Det er all reklamen for sukker hun reagerer på.

- Vi må ikke forby sukker til for eksempel barn. For det kan gi motsatt effekt. Problemet er at vi blir bombardert med reklamer og fristelser for sukker. Sukkeravhengighet blir utnyttet av salgsnæringen. Hvis alkoholreklamer er forbudt, bør reklamer for produkter med høyt sukkerinnhold være forbudt, foreslår hun.

Helseministeren reagerer

Helseminister Bent Høie har tidligere reagert kraftig på butikkenes oppførsel i henhold til søtsaker.

- Jeg har sett meg grundig lei på det som foreldre utsettes for i kassaområdet i matbutikkene våre. Sjokolade og godteri er plassert lavt, for å lokke barn og foreldre til å kjøpe. Det er rett og slett godteri-terror som vi må bli kvitt, sa Høie til VG under EAT-konferansen i Stockholm.

Oslo  20151204.
Utvalgsleder Ann-Kristin Olsen overleverer NOU-rapport om akuttmedisinske tjenester til helse- og omsorgsminister Bent Høie fredag ettermiddag på legevakten ved Aker sykehus. 
Foto: Ole Gunnar Onsøien / NTB scanpix

Oslo 20151204. Utvalgsleder Ann-Kristin Olsen overleverer NOU-rapport om akuttmedisinske tjenester til helse- og omsorgsminister Bent Høie fredag ettermiddag på legevakten ved Aker sykehus. Foto: Ole Gunnar Onsøien / NTB scanpix Foto:

- Noe av det verste knyttet til sukkerforbruket, er at dagligvarebutikkene bevisst bruker det til å lokke kundene til å kjøpe sukker og godteri, ved å plassere dem strategisk på siste del av sløyfen du går i, når du handler i matvarebutikkene i Norge, la han til den gang.

Helsedirektoratets egne råd går på et variert kosthold, men også de sier at inntaket av sukker bør begrenses.

«Sunn hverdagsmat og et variert kosthold gir deg et godt grunnlag for god helse, og bidrar til at du får i deg næringsstoffene du trenger. Ha et variert kosthold med mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk, og begrensede mengder bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker».

Kommentarer til denne saken