Gå til sidens hovedinnhold

Prissjokk på matvarer i år forbauser ekspert: – Noe av det høyeste jeg har sett

Artikkelen er over 1 år gammel

Én vare har økt 33,5 prosent – mens en annen har gått ned 15 prosent i pris. 7 av 8 utvalgte varer har økt i pris fra første kvartal i 2019 til første kvartal i 2020.

(Moss Avis)

(Nettavisen): – Flere varer har gått opp i pris, og hvis vi ser på åtte tilfeldige varer har prisen totalt sett gått opp med 10 prosent sammenlignet med resultatene i første kvartal av 2019, sier Tom Ystaas, prissjef i Enhver.no.

Han forteller at det er tatt med relevante matvarer – fra grønnsaker til ost.

– Det vi ser er en ganske formidabel økning. Jeg synes det er litt i overkant, og jeg tror det er en av de høyeste prisoppgangene jeg har sett fra et kvartal i ett år til et annet, sier han.

– Gir utslag for forbrukerne

Stjernebacon er én av varene som har gått opp i pris, og er den av de åtte varene som har steget mest i pris. Fra første kvartal i 2019 til første kvartal i 2020 har prisen gått opp med hele 33,5 prosent – fra 20,68 kroner til 27,60 kroner. Her er det også viktig å legge til at regionale forskjeller kan påvirke resultatet.

– Det var nok mye priskonkurranse på Stjernebacon i fjor, sier Ystaas, som også har omtalt prisøkningen på Stjernebacon tidligere.

Også frukt og grønt har gått opp en del. Blant annet har kilosprisen på sjampinjong økt med 28,4 prosent, mens brokkoli har økt med 24,3 prosent per stykk.

– Mye av frukt og grønt er importert fra utlandet, innkjøpsprisene er nok blitt dyrere, og da blir det også mye dyrere i norske butikker, sier han, og påpeker:

– Det gir utslag for forbrukerne.

Det er også én gladnyhet når vi sammenligner prisene på de åtte utvalgte matvarene, for Piano Vaniljesaus 1 liter har gått ned i pris. Den har nemlig gått ned med hele 15 prosent, fra 36,99 kroner til 31,43 kroner.

Kvartalsrapporten baserer seg for øvrig på 489 prissammenligninger, hvilket betyr at det er innhentet 2934 priser i kvartalet.

– Vi har pristestet 229 forskjellige varer i første kvartal av 2020, på fire forskjellige steder – Oslo, Bergen, Stavanger og Haugesund. I gjennomsnitt har vi hatt 37,6 varer i handlekurven per uke, sier Ystaas.

Noe vi også ser av kvartalsrapporten er at det er veldig liten prisforskjell mellom Meny og Kiwi i første kvartal av 2020 på frukt og grønt. Meny er kun 7,97 prosent dyrere enn Kiwi, som ligger på topp.

– Meny er nærmere lavpriskjedene enn noen gang. Det er litt urovekkende, fordi det betyr at priskonkurransen er lav, noe som er negativt for forbrukerne, sier Ystaas.

Han mener imidlertid det fortsatt går an å gjøre enkelte kupp, da noen varer er blitt rimeligere enn i fjor.

– Du må være bevisst som forbruker, oppfordrer han.

Ystaas påpeker imidlertid at første kvartal vanligvis er roligere enn andre kvartal, så det blir spennende å se hvordan prisutviklingen er i andre kvartal av 2020 sammenlignet med 2019, mener han.

Vinner på frukt og grønt

I uke 13 tar Kiwi tilbake lederposisjonen i prissammenligningen, og det er på frukt og grønt de henter hjem seieren. I denne ukens handlekurv ligger de 13 kroner rimeligere på totalsummen enn Rema 1000. Extra, som var rimeligst av alle forrige uke, ligger like bak og er to kroner dyrere enn Rema.

Meny kommer dårligst ut i denne ukens prissammenligning, og ligger på sisteplass – 80 kroner bak Kiwi.

– Det er lite overraskelser i denne ukens pristest. Priskonkurransen er fortsatt fraværende, og alle er opptatte med samfunnsoppdraget under koronakrisen, sier Ystaas.

– Det kan være verdt å merke seg at Spar har 10 kroners marked denne uken. Nå vet vi fra tidligere tester at ikke alt som flagges som tilbud er tilbud, men det er opplagt mulig å gjøre en del gode kjøp hos Spar denne uken, sier Ystaas.

Denne ukens pristest er for øvrig gjennomført i Bergen.

Svingninger og økte priser

Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi, forteller at det er store svingninger fra uke til uke, og ofte daglig, i varegruppen frukt og grønt.

– Det er flere ting som påvirker innkjøpsprisene våre, for eksempel sesong, tilgang i markedet og valutaendringer, og naturhendelser som stormen «Dennis». Vi har den siste tiden fått store økninger i innkjøpspris på frukt og grønnsaker, sier hun til Nettavisen.

Når det gjelder prisøkningen på de åtte tilfeldige varene Enhver.no sjekket prisene på og sammenlignet med første kvartal av 2019, påpeker Aakvaag Arvin igjen innkjøpsprisen på frukt og grønt.

– Tre av produktene er frukt og grønnsaker, som har hatt stor økning i innkjøpspris. Fra uke ni har Norvegia ost på 1 kilo fått ny og lav Kiwi-pris på 99 kroner. Stjernebacon derimot er en svært konkurranseutsatt vare og hadde en kunstig lav pris en lang periode i fjor, forklarer hun.

– Det er kun 7,97 prosent som skiller prisene til Kiwi på topp og Meny på bunn når det gjelder frukt og grønt i første kvartal av 2020. Hva tenker du om at det er så liten forskjell?

– Avstanden kan variere gjennom året, men Kiwi er og skal alltid være billigst uansett hvem vi sammenligner oss med, sier hun.

Kommentarer til denne saken