(NETTAVISEN) – Dette er nok et stort kutt for oss. Dette er produkter som vi selger store mengder av hver eneste dag, sier Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi, til Nettavisen.
Norges nest største dagligvarekjede, Kiwi, kutter tirsdag prisene på en rekke pålegg- og frokostprodukter med nøkkelhull i anledning skolestart.
Priskuttet er ikke et tilbud, men en permanent reduksjon i pris.
Populær
Produktene inkluderer populære produkter som Gilde kokt skinke, røkt laks fra Lofoten og Stabburet Makrell i tomat. Priskuttene gjelder 70 produkter og prisreduksjonen er mellom 5 og 20 prosent. De aller fleste kuttene er imidlertid på minst 10 prosent.
– Mange av varene er bestselgere vi selger veldig mye av. Eksempelvis Gilde kokt skinke 110 gram, som vi selger 68.000 pakker av i uken, sier Arvin.
– Dere har tidligere kuttet med opp til 40 prosent. Hvorfor bare 20 prosent denne gangen?
– Mange av disse varene er store volumvarer som er veldig prispresset fra før. Det er derfor et betydelig kutt for oss, sier hun.
Velge sunt
Hun sier at de kutter nøkkelhullsprodukter for å gjøre det lettere og billigere å velge sunt.
– Av erfaring vet vi at kundene handler sunnere varer, når disse varene blir billigere. Vi kuttet prisen på nøkkelhullsprodukter tilsvarende momsen i 2011. Da økte salget av disse varene med 22 prosent, sier Arvin.
Priskuttet er det fjerde til kjeden på under et år. For ti måneder siden kuttet Kiwi prisene på hygieneprodukter, etterfulgt av pizza- og tacovarer og lettbrus.
I alle tilfellene har de to andre lavpriskjedene, Rema 1000 og Extra, fulgt opp med å kutte prisene like mye eller i noen tilfeller til og med mer.