Brynmor vil ha bybane i Tromsø: – Er vi stor nok?

SENTRAL TRASÉ: Stakkevollveien skal bli en enda viktigere ferdselsåre i årene framover. Brynmor Evans i Miljøpartiet de Grønne ser ikke bort fra at en framtidig bybane kan gå langs denne traseen.

SENTRAL TRASÉ: Stakkevollveien skal bli en enda viktigere ferdselsåre i årene framover. Brynmor Evans i Miljøpartiet de Grønne ser ikke bort fra at en framtidig bybane kan gå langs denne traseen. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

Venstre har foreslått det, SV har vært inne på tanken. Ap har også lansert ideen, og nå sist var jammen også Høyre på sporet bokstavelig talt. Hva snakker vi om? Jo, bybane i Tromsø.

- Mange har snakket om det, men nå skjærer vi gjennom. Jeg tenkte jeg skulle se om de mener det, og nå får vi faktisk en utredning.

Vil undersøke grunnlaget

Det sier Brynmor Evans i Miljøpartiet De Grønne. Under kommunestyremøtet onsdag lanserte han et forslag om å utrede bybane i Tromsø. Og tro det, eller ei. Forslaget fikk solid støtte både til venstre og høyre i partifloraen. Nå skal altså fagfolk finne ut om det er grunnlag for å etablere en bybane i Tromsø, eventuelt hva som skal til for at det skal bli grunnlag for det.

Fra før har Bergen med 275.000 innbyggere etablert bybane, mens Oslo har en fullskala T-bane. I Trondheim (185.000 innbyggere) ble bybane utredet i 2010, og nå har Miljøpartiet der på nytt krevd bygging.

- Vi må finne ut om det er lønnsomt med bybane, eller hvor mange det må bo i Tromsø for at det skal være lønnsomt. Vi må også finne ut hvor den skal gå, om den kan gå for eksempel langs Stakkevollveien eller om den må legges i fjell, sier Evans.

Egen trasé

Poenget med en bybane er at den i stor grad går langs egen trasé, og at den dermed kan holde relativt stor fart. Rask og effktiv transport mellom viktige knutepunkt i byen kan gjøre en bybane til et populært transportmiddel.

Flere har tidligere foreslått bybane mellom Tromsø sentrum, Langnes og Breivika. Men Evans mener en bybane også kan legges til andre bydeler.

- Hvis Miljøpartiet hadde fått bestemme, så ville vi hatt bybane til Kvaløysletta i stedet for ny Kvaløy-forbindelse.

Parkering for el-biler

I utredningen som ble vedtatt skal det inngå traséforslag og stoppesteder, samt kostnader til investering og drift av bybane. Her skal det også framgå hvodan kostnadene kan fordeles mellom kommune, fylke og stat.

- Vi håper selvsagt det skal vise seg å være grunnlag for en bybane. Hvis det er det, kan vi begynne å planlegge hvordan den kan etableres og hvilke fysiske endringer som trengs for å få den på plass, sier Evans, som er godt fornøyd med å få gjennomslag for forslaget.

- Ja, vi er de første som faktisk får gjennomslag for noe slikt - og det før valget, fastslår Evans, som også lover annen miljøsatsing.

- Vi fikk flertall for flere ladepunkter for el-bil når verftstomta og Lanesbukta bygges ut. Det vil vi gå inn for på alle nye byggeområder.

Artikkeltags