Kommunstyret stemte for Selnes-alternativet: - Nå må vi jobbe raskt

VEDTATT: Tromsø kommune går inn for ny bru over til Selnes. Det bestemte kommunestyret onsdag.

VEDTATT: Tromsø kommune går inn for ny bru over til Selnes. Det bestemte kommunestyret onsdag. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

Kommunestyret i Tromsø har i kveld bestemt seg: De går for Selnes-alternativet som ny forbindelse over til Kvaløya.

Byutviklingsbyråd Ragni Ramberg (Ap) oppsummer vedtakets begrunnelse slik:

- Jeg er av den klare oppfatning at det styrker vår posisjon når vi skal forhandle om bymiljøavtale med staten. Derfor er jeg glad for at kommunstyret sluttet seg til vår innstilling.

Ramberg og byrådsleder Kristin Røymo (Ap) var for to uker siden på et avklaringsmøte i Samferdselsdepartementet. De kom hjem til et representantskapsmøte i Tromsø Arbeiderparti, hvor de fortalte at de hadde fått klart inntrykk av at det ville bli vanskelig å få statlig finansiering til en tunnelløsning over til Håkøya.

Raskt i gang

Dermed stilnet all motstand i partiet, som feiret enigheten med denne selfien.

- Vårt fokus nå må være rask å komme i posisjon for å forhandle, og få gjennomført det store samferdselsløftet en Bymiljøavtale kan være for Tromsø, sier Ramberg til Nordlys onsdag kveld.

Høyre: - Løftebrudd

I valgkampen lovet Røymo at AP skulle gå for Håkøya-alternativet.

Høyres gruppeleder, Erlend Svardal Bøe, reagerer sterkt på Arbeidspartiets snuoperasjon.

- Det er ille nok at AP snur i saken, men når vinglingen feires som en stor politisk seier på sosiale medier, så sier det noe om hvor liten betydning et valgløfte kan ha, tordner Bøe, som mener velgerne er ført bak lyset.

- Regel nummer en er å ikke si en ting før valget og gjøre noe annet etter valget. For velgerne har ikke stemt for Selnes-alternativet.

Kommunestyret vedtok også i kveld et mål om at all vekst i persontransporten skal skje gjennom gange, sykkel og kollektivtransport.

Underlig, mener Bøe.

- Statistisk sentralbyrå har i sine befolkningsframskrivinger kommet frem til at befolkningsveksten i Tromsø fra 2014 og frem til 2040 vil være på om lag 22 000 nye innbyggere, forutsatt middels utvikling. Da trenger vi areal, og Høyre mener det arealet får vi ved å realisere ny Kvaløyforbindelse over Håkøya. Om målet er ingen trafikkøkning, vel, da kan vi bare droppe å bygge ny Kvalyøyforbindelse, sa Bøe under debatten i kommunstyret.

Artikkeltags