I dette området i Finnmark blir UP nå langt oftere synlig langs veiene

NY PATRULJE: Freddy Olaussen og Cato Arntsen utgjør den nye patruljen til utrykningspolitiet, som er stasjonert i Lakselv. Nå vil traffikanter rundt aksen Karigasniemi og Nordkapp møte politiet                     langt oftere enn de tidligere har gjort.FOTO: STIAN ELIASSEN

NY PATRULJE: Freddy Olaussen og Cato Arntsen utgjør den nye patruljen til utrykningspolitiet, som er stasjonert i Lakselv. Nå vil traffikanter rundt aksen Karigasniemi og Nordkapp møte politiet langt oftere enn de tidligere har gjort.FOTO: STIAN ELIASSEN

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

– Noen må kanskje justere farten litt ned i fremtiden

DEL

Få Nordlys pluss i 8 uker for kun 99 - bestill her

Kjørende langs veiene i midtfylket i Finnmark kan møte politiet langt oftere enn de tidligere har gjort, skriver iFinnmark. Mandag 1. august ble nemlig Utrykningspolitiets nye patrulje satt i drift, og Freddy Olaussen (51) og makker Cato Arntsen (26) er klar til å dekke et område som ikke har hatt så god dekning tidligere.

– I Midt-Finnmark har det vært ganske blankt, frem til nå. Tidligere har det bare vært sporadisk dekning av området, sier Freddy Olaussen, som peker på at de nærmeste ressursene tidligere har bestått av en patrulje i Tana, en i Hammerfest og to i Alta.

LES OGSÅ: Råkjørere i Midt-Finnmark kan bare begynne å grue seg

Flyttet sørfra

– Det har vært en omorganisering hvor man har «rensket litt opp». Denne patruljen er blant flere patruljer som er flyttet nordover. Det har kanskje vært litt tett med patruljer sørpå tidligere.

Flere patruljer er flyttet nordover etter omorganiseringen. Patruljene har endt opp i Nordland, Troms og Finnmark. Finnmark er tilgodesett med den nye patruljen i midtfylket.

– I Finnmark ble denne patruljen bestemt plassert helt midt i fylket, i Lakselv, sier Olaussen.

Patruljen skal jobbe på aksen mellom grensen til Finland ved Karigasniemi og Nordkapp.

– Her skal vi jobbe litt vestover og østover ut fra aksen. Dermed vil vi blant annet dekke Børselvfjellet, Nordkynhalvøya og delvis fjellovergangen over Hatter. Sistnevnte vil bli dekket av både oss og patruljen fra Hammerfest, sier Olaussen.

– Det kan virke som om folk har bedre råd

Freddy Olaussen har til sammen 30 års bakgrunn fra politiet. Han har blant annet vært innom Reinpolitiet, lokale lensmannskontor og Utrykningspolitiet.

– Jeg startet karrieren i Utrykningspolitiet på slutten av åttitallet. Nå blir det altså UP igjen, slår han fast.

Før han og makker Cato Arntsen kunne starte jobben har de hatt kursing i blant annet lasermålinger og bruk av alkometer.

– Gjennomsnittsmålingskurs har jeg fra tidligere. Dette skal også Cato få, sier han.

– Du har vært i Utrykningspolitiet sist på åttitallet. Er det noe som har forandret seg siden den gang?

– Trafikkbildet har nok endret seg fra åttitallet. Det kan virke som om at folk har bedre råd. Selv om satsene for å kjøre for fort er høyere så kjører mange kalkulert, slik at man er rett under grensa for å miste førerkortet.

– Men er ikke bilistene redd for å få for mange prikker?

– Du har åtte prikker på tre år. Klarer du det er det nærmest et kunststykke, da kjører du jevnt over fartsgrensen, slår han fast.

Også Cato Arntsen har rukket å få med seg erfaring fra Reinpolitiet og lensmannskontoret i Porsanger, etter at han var ferdig skolert i 2014.

– Det blir greit å få et hovedfokus, som nå blir trafikk. Nå er vi oppsatt med materiell og ressurser til å jobbe med fart, ruskjøring og generell trafikkatferd. Jeg ser frem til å jobbe mer operativt opp mot det, sier Arntsen.

LES OGSÅ: Så dyrt blir det om det går for fort

Anbefaler pendlere å lette på gassfoten

Allerede første arbeidsdag vet de allerede en del om hvor « skoen trykker».

– Det er nok en del pendlere på strekningen Lakselv – Porsangmoen som må justere litt, og kanskje starte ti minutter før enn tidligere. Der vet jeg at hastigheten er noe over fartsgrensa, sier Olaussen.

Men det er ikke bare på denne strekningen det blir fokus fremover. Patruljen vil operere døgnet rundt, og kan bli å finne så vel på ordinære veier som i boligfelt.

– Vi opererer på dagtid, kveldstid og nattetid der det er fartsgrenser. Ikke bare på europaveier og riksveier, også inne i boligfelt. Vi ser spesielt på ulykkesbelastede strekninger, og strekninger det har kommet klager på, sier Olaussen, som legger til at også ruskjøring og «værstingene» i trafikken vil være i fokus.

Artikkeltags