Kvinnene strømmer til Facebook-gruppe. Blir det litt mye ukritisk heiing?

I STUDIO: Merete Kristiansen (til venstre) er direktør hos Nordlaks, i midten Silje Solstad fra Nordlys og til høyre Audhild Dahlstrøm fra Sparebanken Nord-Norge. Silje Ask Lundberg fra Naturvernforbundet er med per telefon.

I STUDIO: Merete Kristiansen (til venstre) er direktør hos Nordlaks, i midten Silje Solstad fra Nordlys og til høyre Audhild Dahlstrøm fra Sparebanken Nord-Norge. Silje Ask Lundberg fra Naturvernforbundet er med per telefon. Foto:

Av

Hva skal kvinner i nord med ei egen Facebook-gruppe? Og hva tjener banken på det?

DEL

Merete Kristiansen er kommersiell direktør i Nordlaks. Vanligvis bruker hun ikke tid på kvinnenettverk, men forrige uke ble hun medlem av ei gruppe for kvinner på Facebook.

– Kvinner er jo ikke kvinner, vi er jo enkeltpersoner med meninger, holdninger og erfaringer, sier hun.

På ei drøy uke har nesten ti tusen nordnorske kvinner valgt å bli medlem av ei Facebook-gruppe med tittelen «Kvinner i nord, for nord, om nord». Mange hyller initiativet og snakker om kvinnekraft i nord, som et middel til å utvikle landsdelen.

Andre er mer kritiske til initiativet. Kan det bli vel mye ukritisk heiing og liten vilje til å ta tak i problemstillinger?

Det viste seg å være Sparebanken Nord-Norge som sto bak gruppa. Men hva skal banken med denne gruppa? Og hva med mennene?

Hør ukas podkast fra Nordlys, Søkelys, så får du svarene.

Du finner Søkelys i iTunes-appen.

Eller Spotify.

Eller på Acast.

Du kan også lytte gjennom nettleseren her:


Artikkeltags