Forbrukerrådet: - Vipps sender brukerinformasjon til Facebook

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Forbrukerrådet retter kritikk mot en rekke norske apper.

DEL

[Side3]: Flere norske apper tar seg store friheter på brukernes bekostning, henter ut mer informasjon enn de trenger, sporer brukere uten god grunn og krever urimelige rettigheter til brukerinnhold, skriverForbrukerrådet på sine nettsider.

Forbrukerrådet har gjennomgått vilkårene til en rekke apper, deriblant de norske appene VG, Vipps, Norlis e-bokleser, Wordfeud, Finn.no, Yr og Gule sider.

I tillegg har SINTEF gjennomført en teknisk test for å se hva appene faktisk sender fra seg.

- Undersøkelsene viser at det er mye å gå på før vi kan stole på appene. Dessverre er ikke norske apper nødvendigvis så mye bedre enn de utenlandske appene vi har sett på, uttaler fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet.

Her er noen av funnene Forbrukerrådet har publisert:

  • VG-appen vil vite nøyaktig hvor du er med den tynne begrunnelsen at de vil vise deg været, en tjeneste som ligger godt gjemt i menyen.
  • Vipps sender brukerinformasjon til Facebook uten grunn. Det ble også funnet en mindre sikkerhetsbrist i tjenesten (DNB er varslet).
  • Norlis e-bok-app ber om en rekke tilganger vi ikke forstår at den trenger, slik som brukernes lokasjon.
  • Finn-appen krever ekstremt vide rettigheter til brukerens innhold, i den grad at Finn tar over eiendomsretten hvis de bearbeider bilder i annonser.

- En formuleringsglipp

Informasjonsdirektør Even Westerveld i DNB skriver i e-post til Side3 at Vipps ikke videresender personlig informasjon.

- Vipps sender ikke personlig og identifiserbar informasjon til tredjepart. Heller ikke informasjon om hva kundene foretar seg inne i Vipps.

- Dette minner om såkalte "cookies" som de fleste norske nettsider bruker, slik at markedsføringen som deles med folk gjennom Facebook er mest mulig relevant. For eksempel ønsker vi ikke å plage folk med forslag om å laste ned Vipps, dersom de allerede har lastet den ned. Den informasjonen som sendes til Facebook er kryptert og det er ikke mulig å identifisere enkeltpersoner på denne måten, opplyser Westerveld.

Ingvild Næss er ansvarlig for håndtering av personvern i Schibsted, inkludert Finn. Hun opplyser at det i vilkårene det refereres til har skjedd en formuleringsglipp.

- Vilkårene som knytter seg til eierskap rundt bilder gjelder ikke private brukere, kun selskaper som inngår samarbeidsavtaler med oss. Finn får ikke eierskap til private brukeres bilder. Dette blir rettet opp nå.

VG: - Vi kan bli mer åpne

Fagdirektør Finn Myrstad sier til Side3 at VGs app samler svært presis lokasjondata om brukerne.

-Appen gir VG tilgang til å vite hvor brukerne er ned på meteren. Hvis du sporer folk over tid, kan en finne ut svært mye personlig. Det er en type sporing som vi mener ikke er proporsjonal med appens formål, sier Myrstad.

Overfor Side3 understreker ansvarlig redaktør Torry Pedersen at VG kan bli enda mer åpne og tydelige overfor brukeren.

- VG tar personvern seriøst og vi jobber kontinuerlig med hvordan vi kan være tydelige med hensyn til hvilke data som samles inn og hvordan disse brukes. Her er vi glad for punktene som tas opp i rapporten til Forbrukerrådet.

Pedersen sier samtidig at han mener Forbrukerrådets argumentasjon er tynn.

- Når det gjelder Forbrukerrådets argumentasjon om at "VG-appen vil vite nøyaktig hvor du er med den tynne begrunnelsen at de vil vise deg været, en tjeneste som ligger godt gjemt i menyen" ser vi at det i forrige uke var over 160.000 brukere som så værvarselet bare i iPhone-appen, så dette er åpenbart noe mange vil bli eksponert for.

- Her synes jeg kanskje, for å holde meg til Forbrukerrådets egen terminologi, at deres begrunnelse er tynn. Men som sagt, vi jobber kontinuerlig med å vurdere bruk av data i våre tjenester, og med å informere brukerne om valgmuligheter slik at brukerne selv i større grad kan gjøre valg knyttet til bruk av data.

Spredning av data ikke galt i seg selv

Forbrukerrådet skriver at Sintefs tekniske test av VG-appen viser at den sender brukerdata - som lokasjonsdata og informasjon om brukernes lesermønster og preferanser - til aktører over hele verden.

- Spredning av data er opplagt ikke galt i seg selv. Samtidig har brukerne krav på at dette skjer etter de lover og regler som finnes, og ikke minst at man er orientert om hva man deler, til hvem og til hvilket formål, sier Finn Myrstad.

Forbrukerrådet skriver at de nå vil ta kontakt med app-tilbyderne for å se på hvordan man kan bidra til at brukernes forbruker- og personvern sikres bedre.

Forbrukerminister Solveig Horne sier i en kommentar at hun er opptatt av å gjøre forbrukernes digitale hverdag enklere og tryggere.

Norli svarte ikke på henvendelsen fra Side3 innen saken ble publisert.

Artikkeltags