Det gikk først 12 minutter. Så 20. Så 35. - Til slutt ble jeg fly forbannet

DEN SOM VENTER: - Jeg hørte ingenting. Det var temmelig frustrerende og jeg ble temmelig forbannet, innrømmer Knut Hartvigsen, om sin erfaring med Pasientreiser. Foto: Privat

DEN SOM VENTER: - Jeg hørte ingenting. Det var temmelig frustrerende og jeg ble temmelig forbannet, innrømmer Knut Hartvigsen, om sin erfaring med Pasientreiser. Foto: Privat

Artikkelen er over 5 år gammel

Slik gikk det da Knut prøvde å ringe Pasientreiser. - Jeg brukte jo arbeidstida på å vente.

DEL

Knut Hartvigsen skal ut å reise. Ikke for moro skyld. Det er en reise av nødvendighet. Han er henvist til et annet sykehus av Universitetsykehuset Nord-Norge. Dermed hadde han behov for å bestille en flyreise til Oslo. Han ringte Pasientreiser.no.

- Første gang jeg ringte, kom jeg til kontoret i Nordland. Jeg jobber på Sortland, men har bostedsadresse i Gullesfjord i Troms.

Dermed ble han straks satt over til kontoret i Tromsø. Han ventet på svar.

Og ventet. Og ventet. Og ventet.

STILLE: Etter tre forsøk mandag, ga Knut Hartvigsen opp. Men han prøvde igjen dagen etter.

- Jeg fikk ingen beskjed om hvor lang ventetida skulle bli.

Han fikk faktisk ingen beskjeder.

Det gikk 12 minutter. Det gikk 18.

- Da var det noe jeg var helt nødt til å gjøre på jobb, så jeg måtte legge på, forteller Hartvigsen.

Pasientreiser er reiser til og fra offentlig godkjent behandling. Det er de fire regionale helseforetakene som har ansvaret for og finansierer pasientreiser. I følge Pasientreisers selv brukes det årlig 2 milliarder kroner på pasientreiser med og uten rekvisisjon.

Prøvde igjen

Litt seinere ringte han igjen.

Også denne gangen ventet han lenge. Denne gang ventet han i nesten 20 mintter før han måtte legge på.

- Jeg var jo på jobb og brukte av arbeidsgivers tid og penger, sier Hartvigsen, som har en stilling i staten. 

På slutten av arbeidsdagen ringte han igjen. På nytt ble han satt over til Tromsø. På nytt ventet han uten å få svar.

- Klokka 16.00 ble ventesignalet en summetone. Da jeg ringte igjen, fikk jeg beskjed om at kontoret var åpent mellom 08.00 og 16.00.

Fikk svar etter 35 minutter

Det første Hartvigsen gjorde tirsdag morgen var å ringe til Pasientreiser.no. Igjen ble han satt over.

- Denne gangen tok det 35 minutter før jeg fikk svar, forteller han til Nordlys.

Ifølge Hartvigsen fikk han i dag beskjed om at ventetiden i Tromsø var svært lang i går, mandag.

- Pasientreiser har et femsifret nummer. Det betyr at det koster ganske mye å ringe, og at tellerskrittene ruller mens man venter. Om alle venter så lenge, tjener Pasientskader ganske mye penger på dette. I mitt tilfelle er det arbeidsgiver som betaler telefonen, men det er jo ikke riktig at man skal bruke arbeidstid og arbeidsgivers penger på å sitte med en telefon til øret uten å få svar, sier han.

- Spesielt travelt

Ifølge avdelingsleder ved pasientreisekontoret ved Universitetssykehuset i Nord-Norge, Bernt Nerberg, er det langt fra vanlig at pasienter må vente så lenge som Knut Hartvigsen måtte mandag og tirsdag.

- Mandag var en spesielt travel dag på grunn av stor pågang fra folk som var bekymret for avtalene sine grunnet streiken, sier Nerberg.

I tillegg var det tekniske problemer.

- Gjennomsnittlig ventetid er to minutter, forteller Nerberg.

I tillegg får de som ringer tilbud om å bli oppringt om de blir stående lenge i kø.

Det fikk ikke Hartvigsen tilbud om.

- Jeg hørte ingenting. Det var temmelig frustrerende og jeg ble temmelig forbannet, innrømmer Hartvigsen.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken