Gå til sidens hovedinnhold

Slår alarm om dagligvarebransjen: – Fryktkultur hvor folk er redde for å snakke

Et samlet storting mener daglivarebransjen er preget av frykt og usikkerhet.

(Nettavisen)

I en ny stortingsmelding har politikerne behandlet konkurranse og samarbeid i dagligvarebransjen. Det har flere ganger vært problematisert at bransjen i praksis styres av de tre store kjedene Norgesgruppen, Coop og Rema 1000, som nylig ble ilagt enorme milliardbøter av Konkurransetilsynet.

Dagligvarebransjen er enorm, og hele matindustrien omsetter totalt for 300 milliarder kroner i året.

Les mer: Utbetaler rekordsum til nordmenn: – Nå bør alle sjekke kontoen

Press, frykt og sanksjoner

Leverandørene opplever å bli presset, spesielt knyttet til det som kalles «egne merkevarer», nemlig merkevarer produsert av eller for kjedene selv. Som for eksempel First Price og Eldorado. I mange tilfeller har de tatt over store deler av utvalget for forbrukerne. Det rammer lokale bedrifter, gründere og leverandører som er i hard konkurranse om butikkhylleplassen.

I arbeidet med stortingsmeldingen har det vært vanskelig å få fakta på bordet, og folk som vil åpent snakk om forholdene i dagligvarebransjen.

– Det er mye frykt og usikkerhet mellom aktørene. Komiteen understreker at det er krevende konkurranseforhold i de ulike leddene i verdikjeden, og at en konsentrasjon av markedsmakt i dagligvareleddet er særlig tydelig, står det i meldingen fra en samlet næringskomité på Stortinget.

Les også: Selger bacon-erstatning til trippel pris: – Dette er helt spinnvilt

I et innlegg i Nationen skriver Sp-politiker og leder av næringskomiteen, Geir Pollestad, at «Det mest oppsiktsvekkende for min del i arbeidet med denne meldingen er den fryktkulturen som er i bransjen. Jeg har møtt folk som er redde for å prate om hva de har opplevd i møte med kjedene».

En spesiell bekymring Stortinget har er at dagligvarekjedene tar over infrastrukturen i bransjen. I Norge står noen få selskaper for distribusjonen av det meste av varer til butikkene.

Mye makt på få hender

Dagligvareleverandørenes forening (DLF) er bekymret, og er glad for at også politikerne har fått opp øynene for problemene i bransjen.

Les mer: Stortinget vil slå ned på forskjellsbehandling i dagligvaremarkedet: – Dette er en stor seier for oss

– Vi vet at det er mange leverandører som ikke vil snakke høyt om utfordringene de opplever i ransjen, i frykt for konsekvenser og sanksjoner. Derfor er det et svært viktig skritt at politikerne i denne meldingen anerkjenner det skjeve maktforholdet, sier kommunikasjonsdirektør Mette Hanekamhaug i DLF.

Les mer: Kun 10 gram skiller disse pakkene, men prisforskjellen er nesten 30 prosent

DLF etterlyser en kraftig opprydning i norsk dagligvare.

– En samlet komité skriver «at kjedemakten er i strid med den norske samfunnsmodellen fordi så mye makt er samlet på så få hender», nemlig de tre kjedene. En opprydning i dagligvaremarkedet for å rydde opp i konkurranseforholdene er derfor viktig og riktig, sier hun til Nettavisen.

Virke dagligvare, en interesseorganisasjon for dagligvarebransjen, reagerer på uttalelsene fra DLF.

– DLF må slutte å svartmale en hel bransje. Det er ingen tvil om at det er knalltøff konkurranse i dagligvarebransjen, men DLF overdriver kraftig når de tegner bildet av hele bransjen som preget av fryktkultur, sier Ingvill Størksen, direktør for Virke dagligvare til Nettavisen.

Hun mener det også er sterk maktkonsentrasjon på leverandørene.

– DLF forsøker å tåkelegge det faktum at det er stor konsentrasjon også i leverandørleddet. De største leverandørmedlemmene til DLF har en betydelig markedsmakt. Sotrtingsmeldingen om dagligvare viser at markedsandelen til de tre største aktørene er over 80 prosent i syv av kategoriene som var undersøkt, og over 60 prosent i ytterligere syv, sier Størksen.