(Nettavisen)

– I løpet av ett år er kundene frarøvet minst 1,5 milliarder kroner, skrev siviløkonom Sverre Hope nylig i et innlegg i Finansavisen.

Reiserestriksjoner, lockdown og smitteutbrudd gjorde at de aller fleste holdt seg hjemme i Norge fram til den gradvise gjenåpningen begynte sommeren 2021. Forsikringsselskapene har imidlertid tjent godt på at mange nordmenn har fortsatt å betale for en helårs reiseforsikring.

Verken Sverre Hope eller Hallgeir Kvadsheim mener reiseforsikring er nødvendig når man kun reiser innenlands.

Tall fra Finans Norge for reiseforsikring, viser at anslåtte erstatninger for 2021 er 773,8 millioner kroner, en nedgang på drøye 66 prosent fra 2020. Samtidig hadde reiseforsikring et premievolum på nesten 3,8 milliarder kroner per fjerde kvartal 2021. Det er en økning på to prosent fra 2020.

Det får Hope til å reagere.

– I et godt år bør skadeprosenten ligge på rundt 60 prosent, men så klarer de 20,6 prosent. Det er et gap på 40 prosent, tilsvarende 1,5 milliarder kroner, som de har stjålet fra kundene sine, sier han til Nettavisen.

Finansavisen omtalte saken først, etter at de publiserte innlegget Hope skrev i samme avis.

Les også: Er du samboer? Slik unngår du skatteglipp som kan koste deg mange tusen kroner

Etterlyser kompensasjon

At forsikringsselskapene samtidig har tjent mer på reiseforsikringer i 2021 enn året før, får han til å rase.

– Det er så provoserende! Det er helt unødvendig, sier Hope.

Hope påpeker at det er fortjenesten forsikringsselskapene har hatt på helårs reiseforsikringer under pandemien han kritiserer. Reiseforsikring i seg selv er et godt og nødvendig produkt, mener han.

Han mener at forsikringsselskapene bør forlenge forsikringspolisene med minst ett år. Dette som kompensasjon til kundene som har hatt helårs reiseforsikring, mens de har vært hjemme i Norge, og selskapene har sluppet unna med store erstatningsutbetalinger som de vanligvis har.

Også siviløkonom Hallgeir Kvadsheim, kjent fra «Luksusfellen», blir provosert over å se at premievolumet for reiseforsikring til forsikringsselskapene økte i 2021.

– Det er helt horribelt. Det finnes en grense for grådighet. Prisene burde senkes i 2022, sier han.

Les også: Varsler prissjokk på flyturer: - De har ikke noe annet valg

– Mer grådige enn Bank Norwegian

Allerede i fjor spådde Hope at helårs reiseforsikring for 2021 vil være en gullgruve for selskapene. Også Kvadsheim gjorde det samme.

– Forsikringsselskapene har profittert noe voldsomt på reiseforsikringer under pandemien. Selskapene burde forlenget premieperioden, slik at man slapp å betale for hele 2021. De kunne gitt en betalingsfri periode i 2022, sier Kvadsheim til Nettavisen.

Både Hope og Kvadsheim trekker fram at flere bransjer tok grep under pandemien. Treningssentre frøs og forlenget abonnementet til kundene, og Bank Norwegian forlenget varigheten av cashpoints.

– Når forsikringsselskapene er mer grådige enn Bank Norwegian, da sier det sitt, sier Kvadsheim.

– Forsikringsselskapene har sittet stille i båten og fått lettjente penger. Det er ikke kundevennlig, sier Hope.

– Leverer ikke noe folk har bruk for

Reiseforsikringer gjelder imidlertid ikke kun for utenlandsreiser, men også for alle reiser innenlands. Hope mener ikke det forsvarer prisen på reiseforsikringen.

– Det er tøys. Du har i bunn og grunn ikke bruk for reiseforsikring i Norge. Bilen er kaskoforsikret, du får gratis syketransport og behandling på sykehus, og det er sjelden at kofferter forsvinner under flyreiser innenlands, sier Hope.

Kvadsheim mener forsikringsselskapene ofte gjemmer seg under at folk reiser innenlands. Han sier det er minimalt med skadeutbetalinger for innenlandsreiser, fordi det er gratis helsehjelp, og man har gjerne bil- og innboforsikringer som ofte dekker noe av det reiseforsikringen gjør.

Hope mener vi må ta noen sjanser, og vi risikerer ikke store økonomiske tap ved å ikke ha reiseforsikret ved innenlandsreiser. Det gjelder også reiser innad i Norden, mener han.

– Folk kunne jo valgt å si opp reiseforsikringen da?

– Ja, det er alltid ditt eget ansvar om du er overforsikret. Men forsikringsselskapene bør ha en form for etisk ansvar, og ikke utnytte situasjonen, sier han.

Selv har han sagt opp reiseforsikringen sin under pandemien, men han tror mange har latt være av ren sløvhet. Det kan også være at en del har reiseforsikring som en del av en pakkeløsning, som har gitt dem rabatt.

– Og så tror de at de har gjort en god deal, sier Hope.

Les også: Sommerferieplaner? Fem ting du må passe på

Tenker langsiktig

Nettavisen har vært i kontakt med to av de største forsikringsselskapene i Norge, Gjensidige og Fremtind (for DNB og Sparebank 1), for å høre hva de mener om kritikken

Kristin Vetleseter, kommunikasjonsdirektør i Fremtind, sier at det har vært usikkerhet om varigheten av pandemien og hvordan reisevanene til folk ble påvirket på lang sikt. Forsikringen deres baserer seg på langsiktighet, og hva de tror kan innvirke på skadeutviklingen frem i tid.

– Vi gjør med andre ord ingen prisendringer basert på kortsiktige fluktuasjoner eller enkeltstående hendelser, og vi har holdt prisene stabile gjennom pandemien, sier hun til Nettavisen, og påpeker at forsikringen også gjelder innenlands.

– Lett å være etterpåklok

Bjarne Aani Rysstad, kommunikasjonssjef i Gjensidige, bekrefter at det har vært svært god lønnsomhet i reiseproduktet under pandemien.

– Det er verdt å merke seg at Gjensidiges reiseforsikring har vært gyldig i hele perioden, med unntak av covid-19-relaterte kostnader i de landene med reiseråd, og avbestilling av reiser som er blitt kjøpt på et tidspunkt da det gjaldt reiseråd, sier han til Nettavisen.

Han påpeker også at forsikring betales på forskudd, og de kan ikke kreve etterbetaling om utbetalingene blir uventet store, slik de ble i starten av pandemien med alle avbestillingene.

– Det er lett å være etterpåklok, og ingen visste den gang hvor lenge reiseaktivitetene skulle stoppe opp. Det er også fritt opp til hver enkelt å si opp forsikringen når man ikke har bruk for den, og det er det også flere som har gjort. Det har også vært færre som har kjøpt ny forsikring enn tidligere, sier han.