(Nettavisen)

– Vi produserte 620.000 flasker i år, noe som er sju ganger mer enn i fjor, men basert på salget vi ser nå, går vi tom kanskje allerede i løpet av november, sier Jaan Ivar Semlitsch, konsernsjef i Orkla, til Nettavisen om den enormt populære saften med julebrus-smak.

Julebrus er populært blant mange nordmenn. I fjor lanserte Orkla saften Fun Light Julebrus, som ble en braksuksess.

Såpass stor var interessen at Orkla opplevde at de og butikkene ikke klarte å møte etterspørselen etter julebrussaften.

Ruster opp

Derfor har Orkla rustet kraftig opp foran årets sesong, med en sjudobling av produksjonen.

Les også: Ble solgt for 1.000 kroner på nett i fjor – nå syvdobles produksjonen

Nå har saften vært ute i butikken noen uker, og allerede nå kan Orkla fastslå at varen kommer til å bli utsolgt lenge før jul.

– Fun light med julebrus-smak vil vi nok etter hvert gå tom for, sier Semlitsch.

Tomme hyller

Allerede i forrige måned begynte de første butikkene faktisk å melde om tomme hyller.

Sunniva Sølna, assisterende butikksjef i Meny på Jessheim storsenter, fortalte til avisen Mitt Jessheim i oktober at de var gått tomme allerede før oktober var omme.

Les også: Rives ut av butikkhyllene: Nå selges saft for opptil 1000 kroner flasken på Finn.no

– Folk lurer på når vi får inn, hvor mye vi får inn og om vi kan holde av. Det er helt kaos, uttalte Sølna til Mitt Jessheim.

Avisen skrev at også Rema 1000 på samme senter var tomme.

Også Svelvikposten har meldt om tomme hyller.

– Det verste er jo at det høres ut som vi ikke får noe mer. (...) Jeg satt og måpte da de sa de ikke hadde produsert mer. Jeg lurte på hva de egentlig hadde drevet med i fjor, uttalte Dølmo til avisen.

Nettavisen har imidlertid sett at det er julebrus-saft tilgjengelig i en rekke butikker på Østlandsområdet, og de er dessuten tilgjengelig på meny.no og oda.com. Samtidig selges julebrus-saften til ekstreme priser på finn.no for tiden, i likhet med i fjor, men enn så lenge finnes det altså billigere metoder å skaffe seg den på.

Les også: Tok grep for å stoppe absurd saft-salg: Her avsløres «frekke» selgere

Nye smaker

Orkla har flere utviklere som jobber spesifikt med å utvikle nye smaker, og julebrus-smaken viste seg å være en fulltreffer blant forbrukerne.

Orkla vil ikke produsere mer i år, men vil øke produksjonen enda mer i 2022.

– Det blir nok minst 1 million flasker neste år. Den selger bra fordi den smaker godt, og den er jo også rimeligere enn julebrus, sier Orkla-sjefen Semlitsch.

Grunnen til at man går tom er at dagligvareleverandørene ikke har noe system for å produsere mer når man går tom for sesongvarer.

– Dette var et sesongprodukt, så derfor var det ikke mulig å etterbestille varer i fjor og vi gikk raskt tomme, uttalte Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop, til Nettavisen tidligere i høst.

I fjor var det først og fremst Coops lavpriskjeder Extra og Obs som hadde tilgang på det begrensede utvalget. I år får flere tilgang.

- I år ruller vi ut julebrussaften i alle kjedene våre. Vi har mangedoblet innkjøpet, og selv om flere av kjedene våre selger den i år ville jeg nok ikke ventet for lenge med å sikre meg årets utgave om den står på handlelista til jul, uttalte Kristiansen da til Nettavisen.