Vil gi 26 mill. ekstra til fylkesveiene i Troms

EKSTRA MIDLER: Kent Gudmundsen (H) og Øyvind Korsberg (FrP) lover 26 millioner årlig i ekstrabevilgninger til tunnelene på fylkesvegene i Troms.

EKSTRA MIDLER: Kent Gudmundsen (H) og Øyvind Korsberg (FrP) lover 26 millioner årlig i ekstrabevilgninger til tunnelene på fylkesvegene i Troms. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

- Fylkesvegene en av de store budsjettvinnerne, sier Kent Gudmundsen (H)

DEL

Regjeringen bevilger 26 millioner kroner ekstra til fylkesvegene i Troms i statsbudsjettet for 2015. Det røper stortingsrepresentantene Kent Gudmundsen (H) og Øyvind Korsberg (FrP) overfor Nordlys to dager før regjeringen legger frem sitt forslag til statsbudsjett for 2015.

- Fylkesvegene ligger an til å bli budsjettvinnere, konstaterer Kent Gudmundsen.

Bevilgningen kommer som en kompensasjon for en ny sikkerhetsforskrift for tunnelene på fylkesvegnettet. Den fastslår at alle tunnelene på fylkesvegnettet skal ha samme standard som tilsvarende tunneler på riksvegene.

Totalbeløp: 1,4 mrd.

Ifølge et skriv fra regjeringen, som Nordlys har fått tilgang til, skal fylkeskommunene kompenseres for totalt 1.362 millioner kroner i ekstrautgifter knyttet til oppgradering av tunnelene på fylkesvegnettet.

Beløpet fordeles den resterende perioden i Nasjonal Transportplan (NTP), 2015 til 2019. Det gir 272 millioner årlig. Se den totale oversikten i tabellen nederst i saken.

Over disse fem årene vil totalbevilgningen til Troms være 130 millioner kroner. Nordland, som tildeles 52,6 millioner i årlige ekstramidler, vil totalt få 263 millioner til tunnelprosjekter. Finnmark har ingen tunneler på fylkesvegnettet.

- Budsjettvinnere

- Dette viser at vi har ei regjering som leverer ressurser til fylkene for at de skal kunne ta igjen etterslepet og holde en god standard på den infrastrukturen de er satt til å forvalte, sier Gudmundsen.

- Det gjør det mulig å planlegge oppussing av tunneler, når man vet at man får 26 millioner årlig fra staten, sier han.

Gudmundsen ble kritisert av Aps Cecilie Myrseth da han i helga la frem en momskompensasjonsordning for fylkeskommunene. Myrseth kalte utspillet for lureri.

LES OGSÅ: Gir mer penger til fylkesveiene: Kan asfaltere 500 kilometer mer i Nord-Norge neste år

LES OGSÅ: Ap fnyser av asfaltløfter fra Høyre og Frp: - Lureutspill

- Dette er ett av svarene på det. Det er på langt nær ikke nok og vi har større ambisjoner for veinettet, men dette er et at de tiltakene vi går ut med. Så er vi ambisisøse for tildelingene til fylkes- og riksvegnettet, sier Gudmundsen, som presiserer at han ikke er kjent med innholdet i statsbudsjettet.

- Offensive tiltak

- Dette er en liten bit av den totale pakken, og mer vil komme når budsjettet legges frem. Så er det bestandig noen som kritiserer oss - og det er kanskje noen som vil gi enda mindre midler til fylkeskommunene - men kritikken tar jeg med knusende ro, istemmer Øyvind Korsberg.

- Er dette nok til å ta igjen det enorme etterslepet på fylkesvegene?

- Det er vanskelig å svare på. Det viktigste er at denne regjeringen setter igang offensive tiltak. Da vil du også øke kapasiteten på anleggssiden. Dette må sees i en lengre tidsramme der man også bygger opp anleggskapasistetet og får en forståelse for at dette vil komme over flere års budsjetter.

Tabellen viser de årlige ekstrabevilgningene til tunneler på fylkesvegene. Beløp i millioner kroner.

Østfold

0

Akershus

1,5

Oslo

0

Hedmark

0

Oppland

0

Buskerud

3

Vestfold

2

Telemark

1,9

Aust-Agder

1

Vest-Agder

4

Rogaland

14,2

Hordaland

39

Sogn og Fjordane

65

Møre og Romsdal

46,2

Sør-Trøndelag

12

Nord-Trøndelag

3

Nordland

52,6

Troms

26

Finnmark

0

SUM

272

Artikkeltags