Var på vei opp i bratt terreng da dødsskredet i Balsfjord ble utløst

Skredet var ca. 400 m bredt. Funnsted er i høyre kant hvor fallhøyden er ca. 50 høydemeter. I venstre del er fallhøyden ca. 300 høydemeter, og skredet gikk ca. 400 m utover flatt terreng

Skredet var ca. 400 m bredt. Funnsted er i høyre kant hvor fallhøyden er ca. 50 høydemeter. I venstre del er fallhøyden ca. 300 høydemeter, og skredet gikk ca. 400 m utover flatt terreng Foto:

Artikkelen er over 5 år gammel

Ulykkesrapporten fra Brennmotinden klar.

DEL

Norges Geotekniske Institutt (NGI) har utarbeidet en ulykkesrapport fra snøskredet på Brennmotinden søndag 16. mars som krevde livet til Tom Erik Brynlund (26) fra Nordkjosbotn i Balsfjord.

Rapporten er basert på befaring to dager etter ulykken og informasjon fra politiet i Troms, Røde Kors skredgruppe og Forsvarets skredgruppe.

Tilsvarer vekten til 20.000 personbiler

I rapporten står det at mannen kjørte snøskuter og var på vei opp i bratt terreng da han utløste et skred som begravde ham ca. 2 m dypt.

Skredet var ca. 400 m bredt og gikk ca. 400 m utover flatt terreng der utløpet var lengst. Skredmassene dekker ca. 75.000 m2 og estimeres til å ha volum på mer enn 100.000 m3.

Skredet klassifiseres da som meget stort (klasse 5). Skredsnøen antas å veie om lag 200 kg/m3 slik at det var om lag 20.000 tonn snø som gikk til brudd. Dette tilsvarer vekten av om lag 20.000 personbiler.

Asyksi dødsårsak

Mannen var på skutertur med to kamerater da han utløste skredet. De to andre var et stykke unna og ble ikke tatt av skredet heter det videre i rapporten fra NGI.

Mannen lå ca. 1,5 time under snøen før han ble funnet og fremgravd av en skigåer og turkameratene. De startet straks HLR (Hjerte-Lunge-Redning), men mannen ble fløyet med luftambulansen til UNN hvor han ble erklært død. Dødsårsak antas å være resultat av mangel på luft (asfyksi).

Ikke skredutstyr

Mennene var lokalkjente og erfarne skuterførere. De hadde ikke skredutstyr som spade, skredsøker og søkestang. De hadde noe skredkunnskap og visste at www.varsom.no hadde skredfare 4-stor dagen før ulykken, og at det var meldt skredfare 3-betydelig ulykkesdagen.

Artikkeltags