Tromsø kommune i gateslagsmål

ØNSKER IKKE KONKURRANSE: Kommunikasjonssjef Morgan Lillegård ber innbyggerne bruke Tromsø kommunes egen løsning - i alle fall inntil videre.

ØNSKER IKKE KONKURRANSE: Kommunikasjonssjef Morgan Lillegård ber innbyggerne bruke Tromsø kommunes egen løsning - i alle fall inntil videre. Foto:

Artikkelen er over 6 år gammel

Lite fornøyd med at gatami.no får konkurranse.

DEL

Vær hjemme selv om du er borte. Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

I en pressemelding på egne nettsider ber kommunikasjonssjef i Tromsø kommune, Morgan Lillegård, tromsøværinger om å la være å bruke nettstedet www.fiksgatami.no.

Nettstedet ble lansert av foreningen NUUG og Friprogsenteret (Nasjonalt senter for fri programvare) mandag denne uken, og gir nordmenn en mulighet til å melde fra om problemer som tagging, søppel eller hull i gatene der de befinner seg. Deretter går beskjeden direkte til kommunen.

Problemet til Tromsø kommune er at de allerede i to år har driftet www.gatami.no - en portal som til forveksling har nøyaktig samme funksjon som den nasjonale nyvinningen.

- De kunne i det minste funnet på et litt bedre navn, kommenterer Lillegård tørt overfor Nordlys.

Skuflet i grøfta

I pressemeldingen skriver han at kommunen oppfatter det nye nettstedet som oppsparket på et gateslagsmål, og at Tromsø kommune inntil videre har "skuflet fiksgatami.no i grøfta".

- Hovedankepunktet vårt er at vi ikke har fått noe som helst informasjon om dette. Vi får trødd en løsning over hodet som vi ikke har visst noe om, sier Lillegård.

Siden oppstarten mandag har flere tromsøværinger meldt inn problemer både på gatami.no og fiksgatami.no.

- Den nye portalen har skapt forventninger til oss som gjør at vi må overvåke begge deler. Det gir oss godt, gammeldags dobbeltarbeid, og det er vi lite fornøyd med.

- Skrikende behov

Fungerende direktør på Friprogsenteret, Christer Gundersen, er på sin side lite fornøyd med å bli skuflet i grøfta av Tromsø kommune.

- Jeg tror det er viktig å la innbyggerne velge om de vil ha vår løsning. Jeg har full respekt over at Tromsø kommune har en egen løsning, men det virker merkelig at de helt uten videre avviser publikums muligheter til å bruke fiksgatami.no, sier Gundersen.

Både Friprogsenteret og NUUG er uavhengige institusjoner. Nettstedet er imidlertid også finansiert av Departementenes Servicesenter, som er underlagt Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet.

- I løpet av fem dager har vi fått inn over 1200 meldinger. Det viser at det er et skrikende behov for denne tjenesten, sier Gundersen.

Morgan Lillegård sier imidlertid at det kan hende Tromsø kommune ombestemmer seg.

- Hvis det viser seg at innbyggerne liker fiksgatami.no bedre, kan det være at vi tar konsekvensen av det.

Artikkeltags