Tok taxi - fikk sparken som flykaptein

ARBEIDSRETTSAK: Førstkommende mandag møter Widerøe en 53-årig eks-kaptein i flyselskapet til rettssak i Nord-Troms tingrett. Kapteinen krever jobben tilbake etter at han ble sparket, beskyldt for å ha misbrukt et bedriftskredittkort.

ARBEIDSRETTSAK: Førstkommende mandag møter Widerøe en 53-årig eks-kaptein i flyselskapet til rettssak i Nord-Troms tingrett. Kapteinen krever jobben tilbake etter at han ble sparket, beskyldt for å ha misbrukt et bedriftskredittkort. Foto:

Artikkelen er over 5 år gammel

Det startet med påstått «birdstrike» og endte i beskyldninger om kredittkortmisbruk. Nå krever eks-kapteinen (53) jobben i Widerøe tilbake.

DEL

Førstkommende mandag møter den 53-årige tobarnsfaren Widerøe i arbeidsretten i Nord-Troms tingrett.

Her krever han erstatning, oppreisning og jobben tilbake etter at han i fjor høst ble avskjediget som kaptein i flyselskapet.

Strid om 6314 kroner

Widerøe hevder 53-åringen har misbrukt et kredittkort utstedt av bedriften for 6314 kroner til private utgifter.

Selv bestrider piloten dette. Han forteller at pengene er gått til taxiturer og hotellovernattinger i forbindelse med jobb.

Konflikten startet imidlertid med noe helt annet, 5. september i fjor. Da var 53-åringen – som har jobbet i Widerøe i 17 år – i ferd med å lette fra Tromsø lufthavn i retning Vadsø, via Hammerfest og Alta.

– Akkurat idet vi letter, ser jeg et objekt som ligger foran oss, to-tre meter under flyet på rullebanen, forteller piloten til Nordlys.

Rype på rullebanen

Siden Widerøe-maskinen allerede var i lufta, stopper han ikke. Istedenfor tar han kontakt med tårnet på Tromsø lufthavn og forteller om observasjonen. Kort tid etter får han tilbakemelding om at de har funnet en død rype på rullebanen.

– Jeg tenkte at vi gjorde vår plikt og varslet ifra. Rypa kunne ha utgjort en risiko om det for eksempel kommer en Boeing etter oss og suger den inn i motoren, sier 53-åringen.

– Vi fortsetter til Hammerfest og tenker ikke mer på rypa. Jeg mistenkte ikke at den hadde vært i berøring med vårt fly, fortsetter han.

Kalt inn på teppet

Da piloten lander i Hammerfest, tar han likevel en inspeksjonsrunde på utsiden av flyet. Det er ingen tegn på skader etter en «birdstrike», den tekniske betegnelsen på at en fugl treffer et fly.

– Plutselig blir jeg oppringt av operativ vakt i Widerøe i Bodø som lurer på hva jeg gjør i Hammerfest. Vedkommende har fått en rapport om at jeg har fortsatt flygingen til tross for en «birdstrike», sier 53-åringen.

Piloten forteller at han selv tar kontakt med en tekniker som er enig i at det ikke er grunn til bekymring. Likevel står Widerøe på sitt: Flyet skal på bakken og piloten skal inn på teppet.

Etter et møte med Widerøe-ledelsen i Bodø blir de enige om å ta en oppfølgingssamtale. Da begynner ballen for alvor å rulle, forteller 53-åringen.

Tilbud om å gå

For to dager etter møtet får han en e-post der alle transaksjoner med bedriftskredittkortet fra 2011 til september 2013, er listet opp.

Her har Widerøe huket av alle transaksjonene de mener 53-åringen har gjort, men som ikke er i henhold til avtalt bruk. Deretter blir han kalt inn til drøftelsesmøte der det fremkommer at flyselskapet vurderer oppsigelse. Han får tilbud om å gå av med seks måneders etterlønn, men avslår.

– Jeg har brukt kortet i tråd med reglene som gjelder. Det er legitim bruk, sier han og forklarer at det dreier seg om to-tre hotellovernattinger og taxiturer til og fra Tromsø lufthavn.

– Det kan være at jeg har betalt taxiturer for annet mannskap som har vært med, eller det kan være i forbindelse med hasteutkallinger eller bakvakter. Men det er ikke undersøkt av selskapet, forteller piloten.

– Ikke noe hyggelig

Førstkommende mandag er ikke første gang han møter Widerøe i retten. I februar avviste tingretten et krav om å få stå i jobb til saken var avgjort.

Retten kom imidlertid fram til at avskjeden synes å være tvilsom, forteller 53-åringen. Samtidig ble ikke ulempene ved å stå uten jobb til saken var avgjort, ikke vurdert som tilstrekkelig store.

– Det er likevel et positivt tegn at de beskriver begrunnelsen som tvilsom, sier 53-åringen, som betegner saken som slitsom.

– Jeg er en ganske sterk person og har taklet det, men det er ikke noe hyggelig når noen spør hvorfor du ikke er på jobb og du må svare at du er oppsagt, forteller han.

53-åringen ser nå fram til at saken kommer for retten, men er innstilt på at det kan ende i anke uansett utfall.

– Det er slettes ikke sikkert at denne saken er ute av verden med tingretten, sier han.

Det er satt av tre dager til rettssaken. Nordlys har vært i kontakt med advokat Espen Johannessen, prosessfullmektig for Widerøe, men han er tilbakeholden med å kommentere saken i forkant.

– Selskapet mener det er grunnlag for beslutningen, sier han i en kort kommentar.

Artikkeltags