Er du blant dem som aldri trener, men som gjerne skulle hatt en mer aktiv tilværelse. Da er det viktigste rådet å starte forsiktig.

– Vi opplever ofte at folk setter seg for store ambisjoner i starten. Det viktige er å komme i gang med hverdagsaktiviteter – ting du kan gjøre hjemmefra, mener avdelingsleder ved trenings- og helsesenteret Stamina Hot, Hilde Anita Sandvoll.

Hun advarer mot å tro at man klarer å gå fra inaktivitet rett til hardtrening tre ganger i uka.

– Da kan det hende man får bakoversveis. Går man altfor offensivt ut, opplever man gjerne muskelsmerter. Da er det ikke artig, og veldig mange faller fra.

Sandvoll anbefaler at man i stedet starter for eksempel med å gå til og fra jobben.

– Ta trappa i stedet for heisen. Gå sammen med ungene til deres aktiviteter. Gå selv på ski når ungene er på onsdagsrenn. Barrieren er å komme segover dørstokkmila.

Når man har mestret slike hverdagsaktiviteter, kan man eventuelt gå videre med trening.

– Trening er neste steg – og trening er aktiviteter som gjør deg sliten og svett, fastslår Sandvoll.

Daglig leder ved treningssenteret Exolo, Lill-Jorid Andreassen, er enig i at man bør starte moderat.

– Vi hadde et utrolig trøkk de to første ukene i januar, men så lurer man på hvor de blir av. Noen tror de klarer å tgrene hver dag, men det er viktig å starte moderat, sier Andreassen.

Hun oppfordrer nybegynnerne til å velge seg én fast treningsdag i starten.

– Vær tro mot den dagen. Det kan være hardt i starten, men tenk langsiktig helsegevinst. Det er også viktig å finne en type treningsaktivitet du tror vil bli artig.