Slik skal Rema-Reitan kutte prisene i nord

Artikkelen er over 5 år gammel

SE VIDEO: Bevæpnet med entusiasme, engasjement og motorsag kaster Rema-Reitan seg for alvor inn i matkrigen i nord.

DEL

Helt siden tidlig på nittitallet har Rema 1000 brukt motorsag flittig som symbol på at de kutter prisene.

I går var Rema-høvding Ole Robert Reitan i Tromsø og sto på scenen foran 280 Rema-ansatte på arrangementet Rema-skolen på Scandic hotell.

Der ble entusiasme brukt som virkemiddel.

Men når Reitan nå varsler at de retter et økt fokus mot de to nordligste fylkene og tar mål av seg å vinne markedsandeler med flere butikker og mange nye ansatte, er det mer enn entusiasme som må til.

– Vi har nå et prosjekt sammen med Snøhetta hvor de har tegnet et signalbygg for Rema 1000. Det hadde vært flott å få til noe slikt også i Tromsø, sier Ole Robert Reiten.

Nordlys har tatt arvingen og høvdingen Ole Robert med til Rambergan. Herfra er det storslagen utsikt over Tromsø, hvilket er passende når Rema-Reitan nå går ut og varslet hardere krig mot dagligvarekundene i Tromsø og Nord-Norge.

LES NORDLYS FREDAG: Stor pristest på dagligvarer i Tromsø

Ny region

Ved nyttår etableres et regionkontor i Tromsø. Herfra skal Remas krigføring i Nord-Norge styres og Ronny Repvik er ansatt som leder. Han blir Ole Robert Reitans framste våpendrager i matkrigen nordpå.

– Region Nord har fram til nå vært fra Brønnøysund og nordover. Med et eget regionkontor i Tromsø får vi en mer konsentrert region, sier Reitan.

Kundene kommer kanskje ikke til å merke de store endringene med en gang, men den langsiktige planen er ikke til å ta feil av.

–Vi skal bygge opp mange nye Rema-butikker og styrke oss både i Tromsø og resten av regionen.

Tilbake på Rema-skolebenken blinker de i lyskastere, musikken pumpes ut av høyttalerne og allsang synges.

Rema 1000 har en egen Rema-sang.

Det er hallelujastemning og framvisning av nye og gamle reklamefilmer og internfilmer for å motivere de ansatte til å stå på med entusiasme og engasjement for arbeidsplassen sin.

11.000 ansatte

Rema 1000 har 11.000 ansatte i Norge og nå er Reitan og andre fra toppledelsen på «vekkelsesmøter» over hele landet.

– Helt siden jeg ble født i 1971 har jeg vært øyenvitne til alt som har skjedd i Rema 1000. Reitan-gruppen har i dag 4.000 butikker i sju land, og vi blir større og bedre for hvert år som går. Hvert år får vi flere butikker, flere kunder og høyere omsetning, forteller Reitan fra scenen.

Han forteller om at de ansatte i butikkene er den aller viktigste personen for konsernet. Det er de som møter kundene hver dag, og Reitan ønsker å ha ansatte som koser seg og trives på jobb.

Derfor arrangeres Rema-skolen. For å gi inspirasjon og faglig påfyll.

Bruker gjerne motorsag

Nå er Reitan optimistisk på vegne av Nord-Norge og Tromsø.

– Det skjer veldig mye spennende her nå, og vi ønsker å i enda større grad enn før være med på utviklingen og vil ha ekstra trøkk på å utvikler nye, spennende lavprisbutikker.

Kampen om kundene er knallhard hver dag. Rema 1000s største våpen har alltid vært lave priser, og med økt konkurranse blir det kanskje enda lavere priser for kundene.

– Vi har brukt motorsag før og gjør det gjerne igjen, avslutter Reitan.

Artikkeltags