Slik ble han landets beste kjøpmann - i sosiale medier

SUKSESS: Å være aktiv på sosiale medier har blitt en del av arbeidshverdagen for Stig Jarl Jensen og Coop Harstad. Nå er de best i landet på Facebook.

SUKSESS: Å være aktiv på sosiale medier har blitt en del av arbeidshverdagen for Stig Jarl Jensen og Coop Harstad. Nå er de best i landet på Facebook. Foto:

Artikkelen er over 5 år gammel
DEL

HARSTAD (Nordlys.no): Daglig leder Stig Jarl Jensen ved Coop Obs er ifølge nettstedet LikeAlazyer.com den kjøpmannen i landet som er best på sosiale medier. På nettstedets oversikt over trafikken ved de forskjellige "sidene" på Facebook, er det Obs i Harstad som figurerer øverst med en poengscore på 95.

– Vi har lyktes utrolig bra etter at vi bestemte oss for å satse på Facebook. Det er viktig å være der folket er, og det er i sosiale medier, sier Stig Jarl Jensen.

Han sier at Coop Obs i Harstad har tatt det så seriøst at det har blitt en del av den daglige drifta av butikken.

– Våre ansatte har vært gjennom kurs i sosiale medier, vi har egne interne regler for hvordan vi skal forholde oss, og vi har en plan med publiseringsstrategien. Selv om jeg sjøl synes at dette er artig å holde på med, er det noe vi tar veldig seriøst, sier Jensen til Nordlys.

Fans

På oversikten til nettstedet Likealyzer kan man lese at Stig Jarl Jensen og hans ansatte publiserer i snitt 4,5 saker per dag. Jensen er opptatt av at kundenes nyhetsstrøm ikke skal nedlesses med innlegg fra Coop.

– Å publisere for ofte blir oppfattet som mas. Da kan vi miste fans på sida vår, og det er vi ikke tjent med. Derfor lar vi det gå noen timer mellom hver publisering, men vi er aktive stort sett hele døgnet.

Likealyzer er et nettsted som profesjonelle markedsrådgivere benytter seg av for å måle om nettsiden er optimal. Coop Obs har lenge hatt en score på 90 eller mer, og har siden oktober i fjor vokst med flere tusen fans eller likere.

– Da vi bestemte oss for å satse i oktober i fjor, hadde vi 700 fans. Nå har vi nesten 5000 fans, uten at vi egentlig har stresset akkurat det momentet veldig.

Uformelt

Jensen sier at kontakten med kundene gjennom sosiale medier er uvurderlig. Butikken i Harstad er såpass stor at det gammeldagse kundeforholdet er vanskelig å opprettholde.

– Men gjennom Facebook får vi direkte kontakt med kundene. Der kan de ta kontakt med spørsmål, klager, eller andre henvendelser, og vi har som policy at vi skal svare innen én time, sier Jensen som forteller at han prøver å la miljøet på jobb smitte over på sosiale medier.

– Vi har et godt arbeidsmiljø med mye humor, samt at vi er uformell i framtoninga. Dette er noe vi forsøker oss på også via Facebook, sier han.

Artikkeltags