Piloter må betale egen forsikring

AVGANG: Norwegians DY385 fotografert på Langnes før avgang mot Oslo torsdag. I dag er de fleste flygerne fast ansatt, men på sikt ønsker Norwegian å bruke flere og flere flygere på vikarkontrakter.
																 Foto: Vidar Dons Lindrupsen

AVGANG: Norwegians DY385 fotografert på Langnes før avgang mot Oslo torsdag. I dag er de fleste flygerne fast ansatt, men på sikt ønsker Norwegian å bruke flere og flere flygere på vikarkontrakter. Foto: Vidar Dons Lindrupsen

Artikkelen er over 5 år gammel

Hvis Norwegian-flygere ansatt i selskapet Parc Aviation vil ha sykelønn, må de tegne helseforsikring selv.

DEL

Vær hjemme selv om du er borte. Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

Det fremgår av en kontrakt Nordlys har fått tilgang til.

Nordlys skrev onsdag hvordan Norwegian leier inn piloter fra utenlandske vikarbyråer. LES MER: Betaler for å få jobb

Pilotene er som regel skandinaviske, utfører nøyaktig samme jobb som sine norske fast ansatte kolleger, men flyr på kontrakter definert av vikarbyråene.

Kontrakten mellom en norsk pilot og vikarbyrået Parc Aviation, inngått i mars i år, viser hvordan betingelsene avviker stort fra det vi er vant med i Norge.

Mens sykelønn er en selvsagt rettighet i Norge, eksisterer ikke dette for arbeidstakerne som leies ut fra vikarbyrået Parc Aviation, som har hovedkontor i den irske hovedstaden Dublin.

«Hvis arbeidstakeren skulle bli arbeidsufør gjennom ulykke, sykdom eller på annen måte forhindret fra å utføre sin plikt, vil ... kun betaling for de fem første dagene bli dekket av Parc. Deretter vil arbeidstakerens egen forsikring kompensere», heter det i kontrakten.

«Lavskatteland»

Videre heter det at arbeidstakere har rett til tre dager egenmelding som i Norge. Men ikke alltid.

«En sykedag tatt ut før eller etter en friperiode vil kreve en sykemelding fra en registrert lege for hele perioden», heter det i kontrakten.

Til tross for at selskapet har kontorer i Irland, oppgis Isle of Man utenfor Storbritannia som rettslig adresse. Isle of Man er av norske myndigheter betegnet som et «lavskatteland».

«Denne avtalen skal reguleres av lovgivningen i Isle of Man, og begge parter er enige om at jurisdiksjonene tilhører domstolene her. Denne avtalen er laget for det spesifikke formål å muliggjøre Parc å yte midlertidige tjenester til Norwegian», skriver selskapet.

I tillegg opplyses det at pilotene kan bli oppsagt på dagen dersom de ikke passerer en medisinsk test som er lovpålagt.

Kontrakten er skrevet på engelsk. Oversettelsen er Nordlys' egen.

Bekrefter fem sykedager

Nordlys var onsdag kveld i kontakt med en representant for Parc Aviation. Men selskapet hadde ikke anledning til å svare på spørsmål før i dag.

Informasjonssjef Åsa Larsson i Norwegian bekreftet imidlertid overfor Nordlys onsdag at alle Norwegians piloter - innleide, som fast ansatte - ved sykdom mottar full lønn i fem dager.

- Vi har vært veldig opptatt av at pilotene skal føle seg trygge når de jobber for Norwegian. Det skal ikke være tvil om at de kan være syke. De får full lønn fra Norwegian de første fem sykedagene, deretter mottar de stønad ut fra det sosialforsikringssystemet de tilhører. I tillegg kan alle piloter tegne ytterligere forsikring, akkurat som alle andre, sier hun.

Og legger til:

- Det er bedre betingelser enn i mange yrker. Jeg, som bor i Sverige, har for eksempel en karensdag før jeg får sykelønn.

Hun ønsker for øvrig ikke å kommentere kontraktene pilotene tegner med de utenlandske vikarbyråene.

- De spesifikke betingelsene i kontrakten kan vi ikke gå inn på. Det er en avtale mellom piloten og rekrutteringsbyrået. Det vi er helt klare på, er at at alle lover og regler skal følges i det landet de opererer fra.

- Horribel kontrakt

Nestleder Christian Langvatn i Norsk Flygerforbund har sett kontrakten Nordlys omtaler.

- Å jobbe etter sånne kontrakter synes vi er helt horribelt i norsk og skandinavisk målestokk. Det verste er den sosiale sikringen som forsvinner ved at man ikke har rett på sykepenger og andre sosiale rettigheter som vanlige norske arbeidstagere har. Og det selv om man utfører tjenester for et norsk selskap med fly på norsk register, og utfører samme operasjon som sine fast ansatte norske kolleger, sier Langvatn.

Norsk Flygerforbund organiserer flere av de norske pilotene som flyr for Parc Aviation. I går uttrykte leder Aleksander Wasland bekymring for at flygere utsettes for press til å fly i tvilstilfeller, fordi de risikerer økonomisk tap ved å melde seg syke.

- Ifølge pilotene tilbys de helseforsikringer av Parc Aviation. Men den må de betale av egen lomme, sier Langvatn.

Bedre stilt i Estland

Norwegian leier også flygere fra det norskeide, estlandsregistrerte selskapet Arpi Aviation. Daglig leder Hans Petter Håtun sier til Nordlys at en vanlig kapteinslønn for deres ansatte er 7694 euro i måneden. Da er dekning av utgifter som telefon, housing og transport inkludert.

Summen tilsvarer rundt 700.000 kroner i året. En fast ansatt flyger i Norge tjener normalt rundt en million kroner i året.

Når det gjelder sykelønn, opplyser Håtun at Arpi dekker full lønn de 13 første dagene.

- Deretter får man sykepenger etter de reglene som gjelder i landet man bor i, opplyser Håtun.

Håtun oppgir at de leier ut flest estiske og svenske piloter til Norwegian. De har ingen piloter under kontrakt som er bosatt i Norge.

- Alle våre piloter får også dekket Loss of Licence-forsikringen, som de må tegne selv hos Parc Aviation.

Vet du noe om denne saken? Tips våre reportere direkte på følgende telefonnummer:

Jostein Larsen Østring: 95979895

Tone Angell Jensen: 97749600

Tips Oss
TLF 77610500 SMS/MMS 2470 kode NORDLYS Epost tips@nordlys.no Send video

Artikkeltags