Gå til sidens hovedinnhold

– Ny moské i Tromsø vil være en stor propagandaseier

Artikkelen er over 11 år gammel

– En ny moské i Tromsø, finansiert fra Saudi-Arabia, vil føre til mer politisk islamisme, mer hijab og tildekking av muslimske kvinner, sier Hege Storhaug til Nordlys.

Hun er Norges skarpeste kritiker av kvinneundertrykkingen innenfor islam. Nordlys møter Hege Storhaug i kontorene til den politiske tenketanken Human Rights Service (HRS) i Oslo sentrum. Storhaug er informasjonsleder i HRS.

Det er ingen skilt i inngangspartiet til bygården eller på inngangsdøren til kontorene som forteller at her holder HRS til. Selv har Hege Storhaug flyttet ut av Oslo av sikkerhetsmessige grunner.

Hun er både beundret og kontroversiell for sin knallharde kritikk av spesielt kvinneundertrykkingen innenfor organisert islam.

– Jeg har ikke noen spesiell kjennskap til det muslimske miljøet i Tromsø eller de som driver moskeene der. Men det du forteller om at noen skal finansiere byggingen av en ny moské med saudiarabiske petrodollar, taler jo sitt tydelige språk, sier Storhaug.

Wahabisme

Hun påpeker det samme som en rekke andre kilder har hevdet; at all saudiarabisk finansiering av moskeer og islamske kultursentre i Europa bare har én hensikt: Å spre den saudiske varianten av islam - wahabismen.

– Wahabittene praktiserer alle former for ekstrem kvinneundertrykking, som flerkoneri, tvangsekteskap og usynliggjøring av kvinner, påpeker Storhaug.

Hun mener det er livsviktig å sette søkelyset på den saudiske strategien for utbredelse av sin fundamentalistiske variant av islam.

Hvis det reises en stor, ny moské med saudisk finansiering så langt nord som i Tromsø, vil dette være en fjær i hatten og en helt voldsom ideologisk propagandaseier for disse kreftene, sier Storhaug.

Krav om kontroll

Hege Storhaug er ikke alene om dette synspunktet. En rekke kilder hevder at ¿gavmilde, saudiske, forretningsmenn som ønsker å være anonyme¿, som strør om seg med milliongaver til bygging og drift av moskeer, islamske kultursentre og muslimske organisasjoner rundt i hele Vesten, bare er stråmenn for regimet i Saudi-Arabia, som investerer milliarder for å eksportere wahabismen og gjøre denne retningen dominant i muslimske miljøer bl.a. i Europa.

– Spørsmålet er, hva slags lovskole skal bli den gjeldende i den nye moskeen i Tromsø når den er ferdig bygget? I alle tilfeller der saudisk finansiering står bak, kommer kravene om å styre virksomheten, innsette imamer og bestemme hva slags islam som skal være rådende, i etterkant av den tilsynelatende gavmildheten, sier Storhaug.

Mer tildekking

Hun påpeker at mønsteret gjentar seg overalt.

– Det er makt i en moskébygning. Dere vil få se at det blir mer radikal islam, mer hijab og tildekking av muslimske kvinner i Tromsø, mener Storhaug.

Som flere andre kilder Nordlys har snakket med, (se bl.a. eget intervju med den britiske menneskerettighetsforkjemperen og FN-observatøren Roy Brown), peker Storhaug til Balkan som ett svært tydelig eksempel på denne utviklingen.

– Svært liberale bosniske muslimer som har tatt imot saudisk finansiering, har etterpå måttet akseptere en utvikling som går i motsatt retning av hva de selv står for, påpeker Storhaug.

Fiender på innsida

Men Alnor i Tromsø, som planlegger byggingen av den nye moskeen, er jo selv ledet av en kvinne, Sandra Maryam Moe?

– Den kjente forfatteren Ibn Warrack, som bl.a. har skrevet boken «Hvorfor jeg ikke er muslim», hevder i en nylig artikkel hypotesen om at de europeiske, radikale islamistene har lagt seg på en ny taktikk for å fremstå som liberale og demokratiske: De kjører frem kvinner som ledere for å skjule sin egentlige og langsiktige agenda. Jeg er enig. Dette viser seg stadig flere steder i Europa, sier Storhaug.

Det er dessuten slik at de som konverterer til islam ofte er de mest bokstavtro muslimene. En pakistansk muslim har med seg en islamsk kultur som kan være blandet med for eksempel hinduisme og andre kulturelle påvirkninger. En norsk konvertitt har bare Koranen, Hadith og islamske ideologier som grunnlag for sin religiøse tro, og blir derfor mer bokstavtro, mener Storhaug.

Hvor mye tåler vi?

Etter hennes oppfatning velger norske myndigheter og norske politikere å lukke øynene for det som skjer.

– Dette er krefter som vil motarbeide alle de demokratiske og humanistiske ideer som vårt samfunn bygger på. Da er det foruroligende at våre politikere tilsynelatende er døve og blinde for hva som foregår.

Storhaug mener det er et tidsspørsmål før utviklingen truer hele den demokratiske samfunnsstrukturen.

– Hvor mange slike moskeer tåler vårt demokrati? Dette er fiender av demokrati og menneskerettigheter som opererer på innsida. Vi hjelper til og med å finansiere dem gjennom offentlig støtte over skatteseddelen, sier Storhaug.

Hun er også av den oppfatning at norsk presse og media er feige og unnfallende i forhold til denne utviklingen.

– De gjør ikke jobben sin, som er å sette et skarpt og kritisk søkelys på en uhyre farlig og antidemokratisk utvikling.

Hvorfor skulle pressen være feige i forhold til dette stoffet?

– Man frykter åpenbart å bli beskyldt for å være rasist og islamhater, sier Storhaug.

Totalitær ideologi

Storhaug mener at den utviklingen vi nå ser i Europa handler mindre om religion, og desto mer om politikk og jus.

Religionen er faktisk kommet i bakgrunnen, mens det er radikal politisk islam som er på fremmarsj, og som i større og større grad bygger egne, isolerte samfunn der det er sharialover som skal være gjeldende jus.

– Denne utviklingen ser vi ikke minst på høyere læresteder, som nå er i ferd med å bli arnested for radikalisering av muslimske ungdommer, sier hun.

Er du motstander av alle former for islam?

– Jeg har ingenting mot islam når den praktiseres i private hjem. Men i det islam organiseres i et trossamfunn blir det ofte til en trussel mot menneskerettigheter og demokrati.

Men dette innebærer jo et voldsomt demokratisk paradoks. Skal vi ikke tillate muslimer å organisere seg?

Vi kan ikke nekte noen å organisere seg. Men derfra til å betale for ideologisk formørkelse, det blir noe annet.

Storhaug hevder at islam og kristendom ikke kan likestilles.

– Husk at islam er en monoteistisk lovreligion som krever total underkastelse under Allah. Profeten Muhammed var både jurist, politisk leder og hærfører. Det er det politiske og juridiske i islam som gjør denne til noe helt annet enn andre religioner, som for eksempel kristendommen. Islam er mer en total og totalitær ideologi enn en religion, sier Storhaug.

Fra Pakistan

Hege Storhaug har selv bodd to år i Pakistan og har flere muslimske venner. Hun forteller om en av dem.

– Jeg har en muslimsk venninne som har bodd hele livet i Pakistan, men som har besøkt meg flere ganger i Oslo. I fjor var hun her igjen, tolv år etter forrige besøk. Hun ble helt forferdet over å se hvor mange flere tildekkede muslimske kvinner hun nå så i gatebildet i Oslo.

Med tårer i øynene spurte hun: «Hva er det som skjer? Hvordan kan dere tillate dette! Dere må ikke la dette skje!».