Nordlys lanserer nytt nettsted

LANSERES: I dag lanseres Nordlys et nytt nettsted for nordnorsk debatt. Bak fra venstre: sjefredaktør Anders Opdahl, journalist Silje Solstad og journalist Øystein Barth Heyerdahl.

LANSERES: I dag lanseres Nordlys et nytt nettsted for nordnorsk debatt. Bak fra venstre: sjefredaktør Anders Opdahl, journalist Silje Solstad og journalist Øystein Barth Heyerdahl. Foto:

Artikkelen er over 5 år gammel

Nordlys vil Nord-Norge vel. Enkelt og greit.

DEL

Slik oppsummerer sjefredaktør i Nordlys, Anders Opdahl, forklaringen på at Nordlys stadig investerer i debatt- og kommentarstoff.

- Å tilrettelegge for en opplyst og bred offentlig samtale om utviklingen av nordnorske samfunn, landsdelen som helhet, og Norge sett fra nord, er vårt naturlige bidrag. Det har det var det i 1902. Det er det også i 2014. Og i 2014 er det helt naturlig at dette bidraget har et digitalt utgangspunkt, forklarer Opdahl.

Klokken 11 mandag ble nettstedet Nordnorsk debatt lansert på adressen debatt.nordlys.no. I 2013 lanserte Nordlys en utvidet debattseksjon med samme navn, som en del av papiravisen hver eneste dag. Markedsundersøkelser og lesertall indikerer at seksjonen har slått gått an.

Jobbet siden nyttår

- Det ser vi også på engasjementet rundt debattstoff i Nordlys. Det har virkelig tatt seg opp, supplerer debattredaktør Øystein Barth-Heyerdahl.

Han, debattredigerer og kommentator Silje C. Solstad og Nordlys' utviklingspartner Ramsalt lab i Tromsø, har siden nyttår jobbet med den tekniske tilretteleggingen av nettstedet som nå lanseres.

- I tillegg har vi brukt designkompetanse i Nordvest-Russland. Så man kan trygt kalle dette for en grenseløs Nordområdesatsing, forteller Barth-Heyerdahl med et smil.

125.000 unike lesere daglig

Målet nå er å stimulere debatten ytterligere. Sjefredaktør Anders Opdahl mener alt ligger til rette for det.

- Samlet når Nordlys gjennom alle sine kanaler 125.000 unike lesere hver dag. Det er en stor offentlighet. I tillegg har vi Nord-Norges sterkeste posisjon innen sosiale medier, hvilket vi inntok nå i vinter. Derfor er Facebook-, Twitter-, og annen sosial medieintegrasjon noe av det vi har jobbet mest med i forbindelse med det digitale debattproduktet. Nordlys-offentligheten i kombinasjon med den sosiale medieoffentligheten er litt av en kraftpakke, forkynner sjefredaktøren.

- Det viktigste er innholdet. Nå håper vi på enda flere og sterkere debattintiativt via Nordlys. I tillegg vil vi fortsatt aktivt søke etter nye og spennende stemmer som kan bidra med samfunnsutvikling i nord, supplerer debattredaktør Øystein Barth-Heyerdahl.

Og her har du nettsiden.

Artikkeltags