Regummierte dekk brukes på bakhjulene på mange av Nobinas busser i Tromsø.

For å spare kostnader, kaster ikke Nobina utslitte vinterdekk. Er de noenlunde brukbare, sendes de til regummiering i Sverige.

Her slipes den gamle banen ned, før det legges et nytt gummibånd på stammen. Deretter sendes dekkene tilbake til Tromsø, hvor de på nytt settes i drift på Nobina-bussene.

– Elendige dekk

Bussjåførene er langt fra fornøyde med løsningen. Ifølge leder for Fagforbundet i Nobina, Lars Gundersen, er kvaliteten på dekkene svært variabel.

– Det er et sjansespill å bruke regummierte dekk. Den ene bussen kan ha regummierte dekk som bare fungerer litt dårliere enn fabrikknye dekk. Den andre kan ha en gamlere stamme som rett og slett gir elendige dekk. Resultatet kan være at den ene bussen forserer en bakke uten problemer, mens den andre bare blir stående og spinne, sier Gundersen.

LES OGSÅ: Varsler gigantregning

– I gamle Cominor og Tromsbuss kjørte vi alltid med kun ferske dekk, legger han til.

Heller ikke mangeårig bussjåfør Emil Mikkelsen er fornøyd med dekkene.

– Regummierte dekk blir hardere i gummien, og det gir dårligere gripefeste, sier han, mens han viser Nordlys et eksemplar av de regummierte dekkene på parkeringsplassen på Gimle i Tromsø.

Fagforeningslederen understreker at de to rystende skli-episodene i januar ikke skyldes dekkene.

– De skyldes kun hybridmotorene. Det konkluderte også Volvo med da de var her sist uke. Men at vi kunne unngått en del mindre uhell med fabrikknye dekk skal du ikke se bort fra, sier Gundersen.

Styres fra Sverige

Da Nobina vant bussanbudet i Tromsø, var det med et anbud hele 200 millioner kroner billigere enn Cominor. «Stordriftsfordeler» ble av Nobina selv nevnt som en av forklaringene på prisgapet.

Dekk er ett av områdene Nobina driver stordrift på. Driftssjef i Nobina Tromsø, Glenn Rudi Baann, opplyser at Nobina Sverige har en konsernavtale med dekkleverandøren Collet. Disse leverer dekk til samtlige av Nobinas rundt 3500 busser i Norge, Sverige, Finland og Danmark.

– Vi måler vinterdekkene fast hver måned. Når de er gått ned til åtte millimeters spordybde så røntgenfotograferes de for å se om stammen holder den kvaliteten som tilsier at det kan bli et godt regummiert vinterdekk. Er kvaliteten for dårlig blir dekket kondemnert.

– Dette er ikke spesielt. Det gjøres i mye av tungtrafikken, og på Nobinas busser i hele Norden.

LES OGSÅ: Nobina har ansvaret

Han kommenterer kritikken fra sjåførene slik:

– Det er like mange meninger om dekk som det er sjåfører. Sånn er det i transportnæringa. Ifølge vår leverandør skal de holde samme kvalitet som nye vinterdekk.

– Sier du at det er feil at de regummierte dekkene er av variabel, og til dels dårlig kvalitet?

– Nei, det sier jeg ikke. Jeg sier at det er mange forskjellige meninger om dekk.

Gir høyere drivstofforbruk

Regummiering av dekk kan gi store besparelser, både kostnadsmessig og for miljøet, spesielt ettersom dekk kan regummieres flere ganger før de må kondemneres.

Ifølge Glenn Rudi Baann er det kun lov å bruke regummierte dekk på bakhjul i tungtransport. Dekkene på forhjulene må alltid være fabrikknye.

SE VIDEO: Her sklir bussen 60 meter

Dekkimportørenes forening skriver på sine hjemmesider at regummiering av dekk kan kan være en bra måte å disponere ressursene på. Foreningen advarer likevel mot at regummierte dekk også har høyere støynivå og rullemotstand enn nye dekk.

«Det påvirker bensinforbruket og er til ulempe for dem som bor nær trafikkårer», skriver foreningen.

Verken Baann eller administrerende direktør i Nobina Norge, Philipp Engedal, kan overfor Nordlys svare på hvor mye penger Nobina sparer på å regummiere dekkene.

– Vi har en sentralisert innkjøpsfunksjon som gjør avtalen med leverandørene våre. Vi i Norge medvirker ved at vi er med på å spesifisere behovet, sier Engedal til Nordlys.