Ni av ti kommuner svikter i spesialundervisning

Artikkelen er over 11 år gammel

Elever får ikke tilbudet de har krav på.

DEL

Norske skoleelever får ikke det tilbudet de har krav på i tilpasset opplæring og spesialundervisning. Ni av ti kommuner svikter.

For tredje år på rad har Nasjonalt tilsyn avdekket omfattende mangler.

– Det er nedslående at det er så mange avvik og at sentrale lovkrav ikke blir fulgt. Samtidig er det viktig at dette dokumenteres, sier direktør Petter Skarheim i Utdanningsdirektoratet til Kommunal Rapport.

Mangler system

Et av de vanligste avvikene er at kommunene mangler et forsvarlig system for å sikre at lovkravene blir oppfylt.

Andre gjengangere er at vedtak om spesialundervisning er for lite konkrete eller ikke følges opp, at sakkyndiges vurderinger er mangelfulle eller at elever må vente for lenge på utredning eller bistand fra pedagogisk-psykologisk tjeneste.

Fylkeskommunene har ikke vist seg som bedre skoleeier enn kommunene. Ifølge Kommunal Rapport har ikke en eneste av dem dokumentert at barn i barnevernsinstitusjoner får tilpasset opplæring, spesialundervisning i tråd med loven. Ingen har heller et system for å sikre at elevene i videregående skole får de undervisningstimene de har krav på.

– Alvorlig

Statssekretær Lisbet Rugtvedt (SV) i Kunnskapsdepartementet sier resultatet fra tilsynsrapportene er alvorlig og nedslående. Hun oppfordrer lokalpolitikere til å ta tak i problemet.

– Vi har ikke stor tålmodighet på dette feltet. Retten til spesialundervisning er lovfestet. Men selve jobben må gjøres lokalt. Det finnes ikke noe alternativ, sier Rugtvedt. (©NTB)

Artikkeltags