Gå til sidens hovedinnhold

Millionregning ble borte

Artikkelen er over 12 år gammel

Faktura på 1,3 millioner kroner fra Hurtigruten ble ikke tatt med i regnskapet til Visit Tromsø.

– Det dukker opp nye fakturaer hver dag, sa styreleder Herman Kristoffersen i Visit Tromsø til Nordlys før han og resten av styret gikk inn til skjebnemøtet i går ettermiddag.

Der ble styret enige om å begjære oppbud i selskapet.

Fakturaen fra Hurtigruten på 1,3 millioner kroner er bare er toppen av det isfjellet som er avdekket i Visit Tromsø de siste månedene.

Torsdag vedtok generalforsamlingen i Visit Tromsø, med 73 prosent av aksjonærene til stede, å begjære oppbud i selskapet.

LES MER: Begjærer oppbud

Sporløst forsvunnet

I desember 2008 fikk Visit Tromsø en faktura på 1,3 mill. fra Hurtigrutens salgs- og markedskontor i London. Den ble verken betalt eller regnskapsført i 2008.

Fakturaen var på mer nøyaktig 1.338.000 kroner.

– Fakturaen fra vårt London-kontor dreier seg om kostnader for utført arbeid i forbindelse med en markeds- og salgskampanje som er foretatt for Tromsø i det britiske markedet, forteller produktdirektør Leif Øverland i Hurtigruten til Nordlys.

Tragisk

Han ble informert om situasjonen i Visit Tromsø av styreleder Herman Kristoffersen tirsdag.

En konkurs i Tromsø vil ramme kontoret i London kraftig.

– Det er snakk om veldig mye penger, så det er tragisk hvis de går tapt. Det er et tungt slag for oss, det er ikke tvil om det, men det vil ikke medføre at vi må avslutte driften, understreker Øverland.

Budsjett på 11 mill.

Millionfakturaen er én av flere fakturaer Hurtigruten har sendt Visit Tromsø i forbindelse med London-satsingen som Norwegian, Hurtigruten, Rica-kjeden og Visit Tromsø etablerte høsten 2007.

Norwegian skulle fly passasjerer fra London til Tromsø, Rica ga dem tak over hodet og Hurtigruten ekspederte dem videre i «The land of the northern lights», som BBC kalte det.

Visit Tromsø hadde prosjektledelsen, og styrte budsjettet på 11 millioner kroner.

– Jeg er glad for at prosjektet har vært en suksess for Hurtigruten, sier Øverland diplomatisk.

– Kjenner ikke fakturaen

Svein Erik Setermo var daglig leder på det tidspunktet fakturaen fra Hurtigruten ankom Visit Tromsø.

– Jeg kjenner ikke til den fakturaen, så det blir vanskelig for meg å kommentere, sier Setermo til Nordlys.

Han mener årsaken til at Hurtigruten ikke har fått pengene, kan være at Rica-kjeden bare gikk inn med 100.000 kroner, ikke én million som det var budsjettert med.

– I forhold til den finansieringen som var lagt opp, manglet vi derfor i underkant av en million kroner, sier Setermo.

– Kunne du og resten av ledelsen ha gjort noe annerledes?

– Alt kunne vært gjort bedre, ingen tvil, men det er noe med den krystallklarheten i ettertid, sier Setermo.

Tidligere styreleder Roar Dons ønsker ikke å kommentere saken.