Miljøforkjemperen Stordalen kom på fest i privatjet: - Ingen bør ha dårlig samvittighet for å fly

PRIVATJET TIL FEST: Petter Stordalen forlot torsdag morgen Tromsø i sitt Cessna-fly. Han mener nå at tiden der folk burde ha dårlig samvittighet for hvor mye de flyr, er forbi.

PRIVATJET TIL FEST: Petter Stordalen forlot torsdag morgen Tromsø i sitt Cessna-fly. Han mener nå at tiden der folk burde ha dårlig samvittighet for hvor mye de flyr, er forbi. Foto:

Av og
Artikkelen er over 4 år gammel
DEL

Petter Stordalen (51) forteller om 24 fantastiske timer i Tromsø, der han i går åpnet byens nye storhotell The Edge. I dag, tilbake i Oslo, kan han se tilbake på en vellykket fest, en silkemyk hotellåpning og det han beskriver som en fantastisk løpetur i Tromsøs gater tidlig på morgenen.

Med seg på turen hadde han kona Gunhild (35), og sammen satt de i morgentimene torsdag kursen sørover. I sitt privatfly.

Det mener den erklærte miljøforkjemperen Petter Stordalen er helt greit. Til tross for at det bare er to uker siden han sist var i Tromsø med sin Cessna Citation Sovereign, et fly som kostet ham 105 millioner kroner tilbake i 2007.

- Jeg kan sikkert kritiseres for det, sier Stordalen til Nordlys.

- Men jeg mener tiden der man kritiserer folk for å reise for mye med fly, eller ha over gjenomsnittlig stort hus, er forbi. Jeg har 172-73 hoteller rundt om i verden. Jeg må fly for å rekke rundt.

- Jeg har svært god samvittighet

Stordalen skisserer neste ukes reiserute: Oslo - Stockholom - Visby på Gottland - Østersund. Med forbehold om at han husker riktig, vel å merke.

- Eller som sist jeg var i Tromsø. Da dro jeg direkte til Sverige.

Hotell-gründeren mener rett og slett tiden hvor man kan forvente at vi skal reise mindre er forbi.

- Jeg har svært god samvittighet. VI kan ikke ha dårlig samvittighet for de reisene vi foretar, verken forretningsreiser eller ferien til Syden.

- Men er det nødvendig å reise med privatfly?

- Jeg kunne sikkert reist mye mindre, og hotellene hadde klart seg fint. Men med den reisinga jeg legger opp til, er det nødvendig. Dette er ikke en luksusgreie. Flyet er et arbeidsredskap.

Stordalen presiserer også at han kjøper CO2-kvoter for å kompensere for utslippene reisingen hans medfører. Ifølge Aftenposten forårsaker bruk av privatfly dobbelt så store utslipp av klimagassen CO2 som vanlige rutefly.

- En stor bløff

Det hjelper lite, mener politisk nestleder i Norges miljøvernforbund Ørjan Holm.

- Det er bare en stor, forbaska bløff, det med CO2-kvoter, sier han.

- Det er bare én måte å redde verden på, det er å redusere forbruket. Ferdig med det.

Zero, miljørganisasjonen der Gunhild Stordalen selv er styremedlem, er ikke fullt så kritisk til privatflybruken til hotelleieren.

- Petter er som alle oss andre. Han dekker det behovet han har på enklest mulig måte, akkurat som alle oss andre. Jeg flyr mer enn jeg burde. De fleste flyr mer enn vi burde, sier daglig leder Marius Holm til Nordlys.

- Men er det greit at han tar privatjet i dette tilfellet. Han kunne jo tatt rutefly?

- Jo, det kan han kritiseres for. Det skal være ganske glissent i et rutefly før privatflyet er et bedre alternativ. Men det som er viktigst i Petters tilfelle er at han bruker mulighetene som hotelleier til å gjøre noe for miljøet.

- Teknologien er der

Holm utfordrer Stordalen til å bygge det første «powerhouse»-hotellet i landet. Det vil si et hotell som lager mer energi enn det bruker.

- Det går ikke an å forsvare hans privatfly-bruk miljømessig, men det er ikke først og fremst der hans bidrag til miljøet kan være størst. Det er ved hans hotellvirksomhet.

Imens drømmer Stordalen om en framtid der også hans flybruk skal være miljøvennlig.

- Vi vet det er mulig. Teknologien er der, vi må bare lære oss å ta den i bruk. Folk som Richard Branson (britisk investor og eier av flyselskapet Virgin Atlantic, journ.anm.) har bevist at det er mulig å fly miljøvennlig. Det er det som er framtiden.

Miljøorganisasjonen Bellona ønsker ikke å uttale seg om saken.

Artikkeltags