Gå til sidens hovedinnhold

Meldte bilen sin stjålet

Artikkelen er over 7 år gammel

Så kom en kar med gravemaskin.

Hvert år blir over tusen forsikringskrav avslått i Norge. Flere av dem blir avslørt som svindel. Nordlys har samlet noen av de beste eksemplene fra forsikringsselskapene If og Gjensidige.

Gravde BMW-en ned på fyllinga

Den 28 år gamle mannen fra Bergen eide en BMW varebil med to seter. Ifølge forsikringsselskapet If fungerte det greit så lenge han var singel, men når han fikk samboer med barn var bilen ikke lenger egnet.

Etter å ha forsøkt å selge bilen uten hell, valgte mannen en noe spesiell løsning: Bilen ble klemt flat og gravd ned på en søppelfylling. Deretter ble BMWen meldt stjålet til If og politiet

En gravemaskinfører fant tilfeldigvis bilen en uke senere.

Ifs tekniske utreder konkluderte med at bilen enten var kjørt til funnstedet med riktig nøkkel, alternativt at den var fraktet dit med bil med tilhenger eller tilsvarende.

Bileier ble siktet og senere tiltalt for forsikringsbedrageri. Han valgte å tilstå like før saken skulle for retten et drøyt år senere, og ble dømt til ett år og fem måneders fengsel, hvorav tre måneder ble gjort ubetinget.

Ba snekker gi høyest mulig takst – sendte e-posten videre til forsikringsselskapet

Mannen som skulle reparere huset etter en skade, og tok i den anledning kontakt med en snekker.

I en e-post til snekkeren ba mannen om å få så dyr takst som mulig på reparasjonen av huset sitt. «Jeg skal bruke prisene opp imot forsikringsselskapet slik at jeg kan få mest mulig igjen», skrev kunden i e-posten.

Etter å ha fått taksten glemte kunden å slette e-posten. I stedet videresendte han hele e-postvekslingen til Gjensidige, som fikk en enkel jobb med å avslå erstatningen. Mannen ble politianmeldt for forsøk på forsikringssvindel.

Direktør fikk "gruslass" over bilen

Den administrerende direktøren i et firma på Østlandet fikk et forklaringsproblem da han meldte å ha fått et «halvt gruslass» over en leaset bil.

Det var etter endt leasingperiode direktøren selv leverte bilen tilbake til forhandleren. Bilforhandleren reagerte på bilens dårlige tilstand ved tilbakeleveringen: Bilen hadde riper og bulker overalt (i fronten, på begge sidene, på panseret, på taket og bak). Inne i kupèen så det heller ikke bra ut. Reparasjonskostnadene ble taksert til 106.000 kroner, og forhandleren sendte faktura til firmaet på dette beløpet.

Etter å ha mottatt fakturaen meldte direktøren til If om at han kun 10 minutter før tilbakeleveringen av bilen ble utsatt for en skade på E18: En forankjørende lastebil mistet angivelig «et halvt lass med grus» over bilen som skulle tilbakeleveres. Dette nevnte direktøren ingenting om i sin dialog med bilforhandleren. Bilens skader var heller ikke forenlig med en slik skadehendelse.

If nektet å utbetale erstatning og både den administrerende direktøren og firmaet var etter hendelsen uønsket som kunder i If Skadeforsikring.

Dumpet bilen - løy om stereoanlegg

En kunde meldte bilen stjålet, og fikk utbetalt rundt 100.000 kroner.

Etter tips fant imidlertid Gjensidige bilen ved søk med undervannsbåt. Etter heving viste undersøkelsen av bilen at motoren var ødelagt før den ble dumpet. Bilen måtte derfor ha blitt fraktet til stedet og deretter dumpet.

Det ble i tillegg avslørt at bileieren hadde smurt kraftig på i skadeoppgaven. Mens verdien av stereoanlegget ble oppgitt til 50.000 kroner, fant politiet en stereo til 3000 kroner i bilen.

Forsikret båt som brant åtte år tidligere

Den 27 år gamle mannen forsikret fritidsbåten for 650.000 kroner. Tre uker senere meldte han båten stjålet. If vurderte verdien på båten til 500.000 kroner, og utbetalte dette i erstatning.

Senere mottok If et anonymt tips om at dette var forsikringssvindel. Utredning ble igangsatt og det viste seg at den angjeldende båten ble totalskadd i en brann over 8 år tidligere.

Ikke nok med det: If fant også rester av båten etter brannen i en container på et båtverksted.

If anmeldte 27-åringen og vedkommende som angivelig hadde solgt båten til ham. Begge ble dømt til ubetinget fengsel - 120 dager for 27-åringen og 75 dager for «selgeren».

Fikk alle hvitevarer og TV-en «ødelagt» på tre måneder

I løpet av tre måneder meldte en kunde fra til Gjensidige om at oppvaskmaskinen hennes hadde begynt å brenne, kjøleskapet var ødelagt, komfyren hadde begynt å brenne, vaskemaskinen kortsluttet og TV-en knuste. Forsikringsselskapets undersøkelser viste at kunden hadde løyet om en rekke detaljer.

Kvinnen valgte til slutt å legge kortene på bordet og forklarte at alt sammen var diktet opp for å få utbetalt penger hun visste at hun ikke hadde krav på. Kunden ønsket å gjøre opp for seg, og betalte tilbake alt hun hadde fått utbetalt i disse sakene.

Tegner forsikring etter å ha krasjet

En ung mann meldte fra om at han hadde kjørt av veien og totalskadet bilen sin klokka 09.00 om morgenen. Han hadde «heldigvis» tegnet kaskoforsikring på bilen samme morgen klokka 07.15. Det kom kanskje ikke som noen overraskelse at vitner kunne fortelle at utforkjøringen skjedde klokka 06.30, og at den unge mannen reiste rett hjem etter hendelsen?

Erstatningskravet ble avslått som forsikringssvindel og forholdet ble politianmeldt.

«Mistet bilen» på bilferie i Europa

En ung jente kjøpte sin første bil – en flott bruktimportert Mercedes 200 CLK Cabriolet. Samme sommer reiste hun og kjæresten på bilferie i Europa. Blant annet besøkte de Kosovo. Dit tok de seg via ferge fra Italia til Albania. På vei tilbake var de så uheldige å bli frastjålet bilen i en liten by i Syd-Tyskland, mens de overnattet på hotell.

If besluttet å undersøke saken nærmere og det viste seg at saken inneholdt en lang rekke mildt sagt påfallende omstendigheter:

Paret hadde blant annet valgt å parkere i en sidegate til hotellet i stedet for på hotellets gratis parkeringsplass. Sidegaten var tydelig skiltet med parkering forbudt.

If lyktes i å få tilgang til passasjer og kjøretøyslistene fra fergeselskapet. Det viste seg at paret hadde reist fra Italia til Albania med bilen. På vei tilbake med fergen noen dager senere var de imidlertid registrert uten bil.

Jenta innleverte begge bilens nøkler til If etter tyveriet. Problemet var bare at da nøklene ble nærmere undersøkt viste det seg at den ene nøkkelen tilhørte en helt annen Mercedes, registrert i Italia. Jentas opplysninger om at hun selv hadde benyttet begge bilens nøkler før «tyveriet» kunne derfor ikke stemme.

If hevdet at tyveriet var arrangert og at det derfor var begått svik mot selskapet.

Jenta aksepterte ikke beskyldningene og stevnet forsikringsselskapet for retten. I stedet for erstatning for bilen ble hun dømt til å dekke Ifs utgifter og saksomkostninger med 225.000 kroner.

Et par år senere kom bilen til rette – i Albania. Jenta betaler fortsatt tilbake på forsikringsselskapets tilgodehavende.

Kommentarer til denne saken